Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252671
Type: TESE
Title: Tempos modernissimos nas engrenagens do telemarketing
Author: Venco, Selma Borghi, 1964-
Advisor: Segnini, Liliana Rolfsen Petrilli, 1949-
Abstract: Resumo: Este estudo analisa a racionalização no sistema capitalista e as relações sociais expressas em um tipo de trabalho que se expande no século XXI: o trabalho a distância, mais especificamente, o telemarketing. O tempo no capitalismo foi analisado enquanto uma categoria analítica presente no desenvolvimento das atividades produtivas, e, também como elemento fundamental na racionalização do processo de produção. A dimensão social do controle do tempo na sociedade capitalista é discutida sob a perspectiva da possível formação de um novo paradigma temporal nas relações de trabalho e suas repercussões nas relações sociais e na vida privada, advindas dessas transformações. A organização do trabalho estabelece ritmos de trabalho e pressão hierárquica para o aumento da produtividade, configurando condições de trabalho nocivas aos trabalhadores. A pesquisa realizada foi de caráter qualitativo, abrangendo empresas terceirizadoras de serviços

Abstract: This study analyses rationalizing in the capitalist system and the social relations appearing in an expanding kind of work in the 21st century: work at distance, specifically, telemarketing. Time in the capitalism is viewed as an analytical category that is present in the development of productive activities and, also, as a fundamental element in rationalizing the production process. The social dimension of time control in capitalist society is discussed focusing of a possible shaping of new patterns in work relations and its echoes on social interrelations as well as in private life, originated from these changings. Working order establishes its work rhythm and hierarchical pressure so that productivity is optimized. Most frequently such situation configures noxious working conditions for people. The character of the research was qualitative, encompassing outsourcing
Subject: Trabalho
Telemarketing
Gênero
Espaço e tempo
Educação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Venco_SelmaBorghi_D.pdf36.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.