Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252593
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: As concepções e a construção da pratica pedagogica em uma escola publica de ensino fundamental
Author: Silva, Eliana Nunes da, 1968-
Advisor: Freitas, Helena Costa Lopes de, 1946-
Abstract: Resumo: Através de um estudo de caso, analiso as concepções pedagógicas que embasam a construção da prática em uma escola pública de ensino fundamental. Enfocando a atuação de uma professora, uma orientadora pedagógica e uma diretora, levanto características do trabalho pedagógico na escola, ao identificar os referenciais teórico-metodológicos que orientam a ação dos sujeitos, nas suas tentativas de superarem uma visão reprodutora do ensino, firmadas no compromisso com sua democratização. A análise das contradições desse processo constitui o objeto de pesquisa, que lança para a Didática - ciência pedagógica - alguns desafios que possam nortear a formação de professores numa perspectiva transformadora da realidade

Abstract: Using the study of particular case, I analyze the pedagogic conceptions on which the practice formation in na elementary public school is founded. Focusing on the performance of a teacher, a pedagogic orientator and a principal, I call attention to the characteristics of the pedagogic work at school by identifying the theoretical and methodological references which orientate the individual¿s action in their attempts to overcome a reproductive teaching view, based on the engagement with the democratization. The analysis of this process contradictions are the purpose og this reserarch, which confronts didactics, pedagogic science, with some challenges that can guide the teachers' formation in a reality changing perspective
Subject: Didática
Prática de ensino
Professores - Formação
Construtivismo
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1999
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silva_ElianaNunesda_M.pdf6.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.