Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252515
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Raizes do ensino brasileiro : a herança classico-medieval
Author: Menezes, Maria Cristina, 1958-
Advisor: Xavier, Maria Elizabete Sampaio Prado, 1948-
Abstract: Resumo: Este trabalho teve como objetivo buscar as origens da organização do ensino no Brasil, nos primórdios de sua colonização, considerando as forças políticas subjacentes, produto das condições sócio-econômicas e culturais da época. Para tanto, procurou-se examinar a história particular da sociedade brasileira, no contexto do mercantilismo português, e o ônus decorrente do seu descompasso em relação à Europa mais desenvolvida. O estudo da Companhia de Jesus, e de como ela foi construindo sua concepção de ensino, com base na atuação de seus mestres nos vários colégios implantados em diferentes países da Europa, possibilitou a compreensão do modo pelo qual esse ensino se manifestou em Portugal e da sua implantação/adequação na colônia brasileira. A investigação permitiu identificar no ensino brasileiro, organizado pelos jesuítas nos primórdios da colonização portuguesa a herança da cultura clássica na concepção e articulação das disciplinas de ensino e na organização escolar, recuperada pelo Renascimento, mas mediada pela leitura que dela fizeram a Escolástica e a universidade medieval

Abstract: The objective of this paper was to look into the origins of the teaching organization in Brazil, in the early stages of its colonization, taking into consideration the political strenghts under1ying the socioeconomic and cultural movement at that time. Therefore, during the development of the research, the author tried to examine the private history of the Brazilian society within the context of the Portuguese mercantilism, and the burden deriving from its gap in relation to the more developed Europe. The study of the Society of Jesus, and of the way they went on building their conception of teaching based on the performance of their teachers in the several schools located in different countries of Europe, enabled the understanding of how this teaching system was implemented in Portugal and how it was implemented adapted to the Brazilian colony. The research allowed to identify in the Brazilian education system, organized by the Jesuits in the beginnings of the Portuguese colonialism in Brazil, the legacy of the classical culture in the conception and establishment of the teaching disciplines and of the school organization as it occurred in the medieval Universities
Subject: Jesuitas - Educação
Educação - Brasil - História
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1999
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Menezes_MariaCristina_D.pdf17.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.