Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252510
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: A formação de professores nos municipios da região metropolitana de Campinas
Title Alternative: Teacher's formation in the municipalities of the metropolitan area of Campinas
Author: Morais, Deize Clotildes Barnabe de
Advisor: Perez, José Roberto Rus, 1956-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa investiga quais são as políticas de formação de professores implementadas nos municípios da Região Metropolitana de Campinas. Levanta dados históricos, geográficos e estatísticos sobre a constituição da Região Metropolitana, bem como procura caracterizar a sua educação básica, tal como ela se constitui. Para atingir o objetivo proposto, foi aplicado um questionário especificamente elaborado para aferir as ações de formação de professores realizadas no período de 2002 e 2003. O diagnóstico deixa claro que todos os municípios, de uma forma, ou de outra, desenvolvem ações de formação diversificadas e abrangentes para seus professores, aplicando nelas recursos orçamentários significativos. Essas ações não se limitam a cursos esporádicos, mas, a uma gama de procedimentos que varia de reuniões e grupos de estudos, seminários oficinas de trabalho, a cursos de graduação e pós-graduação, para ampliar a formação inicial de seus professores

Abstract: This project investigates the existing policies related with the formation of teachers in the Metropolitan area of Campinas. Historical, geographical and statistics data on the constitution of the Metropolitan Area were raised. The study also tries to characterize its basic education in the way it is constituted. To achieve this goal, a questionnaire was specifically elaborated to check all actions for teachers formation performed in 2003 and 2004. The diagnosis made it clear that, in one way or another, all municipalities develop diversified and comprehensive formation actions for their teachers, applying a significant amount of their budget. These actions are not limited to occasionall courses, but to a wide range of procedures varying from meetings and study groups, seminars, workshops, up to graduation and post-graduation courses to increase the initial formation of the teachers
Subject: Política educacional
Formação de professores
Regiões metropolitanas
Campinas (SP) - Educação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Morais_DeizeClotildesBarnabede_M.pdf656.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.