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Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Corporalidade musical : as marcas do corpo na música, no músico e no instrumento
Title Alternative: Musical comporatlity: the corporal marking on music, musician, and musical instrument
Author: Schroeder, Jorge Luiz, 1960-
Advisor: Strazzacappa Hernandez, Marcia Maria, 1965-
Abstract: Resumo: Com este trabalho eu pretendi, entre outras coisas, mostrar um modo de observar a atividade artística musical que fosse capaz de servir à reflexão educacional. Observando mais atentamente o trabalho de cinco músicos prestigiados no meio musical popular (Baden Powell, Egberto Gismonti, Ulisses Rocha, André Geraissati e Michael Hedges), tentei esboçar uma noção, a da corporalidade musical, que permitisse a conjunção das muitas variáveis que entram em jogo no momento concreto da realização musical. Essa noção envolve não só as possibilidades de realização dos próprios músicos - suas facilidades e limitações - mas, também, as marcas que os diversos corpos de outros músicos historicamente cravaram nos instrumentos (neste caso o violão), nas músicas e nos modos de tocá-las. É a tentativa concreta e única de equilibrar o complexo jogo de forças resultante da interação entre essas diversas esferas de regulagem das ações musicais, ou seja, no momento da execução musical, que pode fazer aparecer mais visivelmente a presença de todas essas forças motoras, cognitivas, articulares, contextuais, históricas e culturais que compõem a atividade musical

Abstract: It was intended with this work, among other things, to demonstrate a way to observe the musical artistic activity that would be capable to serve mainly to the educational reflection. Observing more intently the work of five musicians sanctioned in the popular musical scenery (Baden Powell, Egberto Gismonti, Ulisses Rocha, André Geraissati and Michael Hedges), it was tried to sketch a concept, of musical corporealness, which allowed the conjunction of the many variables that set in at the concrete moment of the musical execution. This concept not only involves the possibilities of the execution of the musicians themselves - their abilities and limitations - but, also, the characteristics that the diverse bodies of other musicians have set historically at the instruments (in this case, the acoustic guitar), in the songs and in the different ways of performing. It is the concrete and unique attempt to balance the complex forces game resultant of the interaction between these various spheres of musical action regulations, that is, at the moment of the musical execution, which can make the presence of all these motor forces to illustrate more visibly, cognitive, articulated, contextual, historical and cultural that compose the musical activity
Subject: Música
Gênero
Educação
Corporeidade
Músicos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: SCHROEDER, Jorge Luiz. Corporalidade musical: as marcas do corpo na música, no músico e no instrumento. 2006. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252435>. Acesso em: 27 ago. 2018.
Date Issue: 2006
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

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