Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252432
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: O curso de Educação Fisica : a questão da formação academica na visão dos docentes e discentes
Title Alternative: Physical education course: the issue of academic background according to the oppinion of its agents
Author: Trindade, Patrícia Mano, 1970-
Advisor: Pereira, Elisabete Monteiro de Aguiar, 1949-
Abstract: Resumo: Este trabalho visa à  análise sobre a atual perspectiva na formação acadêmica na área de Educação Física. Para tanto, parte-se de uma pesquisa bibliográfica referente à história da universidade ocidental, seguida da universidade no Brasil, como contextualizaçao à  história da Educação Física na universidade brasileira. Pretende-se, nesta tese, uma reflexção que contribua para a compreensão dos aspectos relevantes na formação profissional nesta área. Como aporte teórico ao trabalho, foram pesquisados os movimentos ocorridos na área da Educação Física, associados às concepções teóricas e ao contexto, tidos como determinantes nos processos de mudança. A investigação empírica foi desenvolvida com o estudo de caso do curso de Educação Física da Faculdade de Jaguariúna - FAJ e teve como objetivo conhecer quais as expectativas em relação à  formação acadêmica que manifestam os diretores, docentes e discentes inseridos num contexto de conflitantes demandas. A análise dos dados nos permite conhecer esses conflitos em relação às tendências dos enfoques da Formação Geral, Básica e Profissional

Abstract: This study aims at analyzing the current perspective as regards the academic background in Physical Education. Thus, it starts from a bibliographical review of literature on western universities, followed by Brazilian universities in order to contextualize the history of Physical Education at Brazilian universities. This dissertation intends to be a reflection so as to contribute towards understanding the relevant aspects for the academic background in this area. The theoretical background to this investigation consists of research on the movements which occurred in the area of Physical Education, related to both the theoretical conceptions and the context and seen as determining the processes of change. The empirical investigation was carried out by means of a case study of the Undergraduate Program of Physical Education of the College of Jaguariúna (Curso de Educaçao Física da Faculdade de Jaguariúna - FAJ), with the purpose of getting to know what the expectations are in relation to academic background, according to a group of managers, faculty and students within a context of conflicting demands. Data analysis makes possible to get to know such conflicts in relation to trends of the emphases placed by General, Basic and Professional Backgrounds
Subject: Universidades e faculdades
Educação (Superior)
Formação academica
Educação física
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: TRINDADE, Patrícia Mano. O curso de Educação Fisica: a questão da formação academica na visão dos docentes e discentes. 2007. 148f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252432>. Acesso em: 8 ago. 2018.
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Trindade_PatriciaMano_D.pdf364.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.