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Type: TESE
Title: O curriculo no plural : politicas, praticas, culturas escolares
Title Alternative: The curriculum in the plural : policies, practices, school cultures
Author: Lima, Idelsuite de Sousa
Advisor: Martins, Maria do Carmo, 1964-
Martins, Maria do Carmo, 1945-
Abstract: Resumo: A escrita desta tese tem como motivo principal apresentar uma história social do currículo evidenciando aspectos relacionados a processos e práticas em torno da escolarização. Aborda o estudo das práticas curriculares na perspectiva de compreender a problemática do conhecimento na organização social da escola. A narrativa contempla a discussão sobre a reforma curricular implementada no Estado do Ceará, em 1998, focalizando três aspectos inter-relacionados, quais sejam: a discussão acerca da influência das diretrizes que formulam as políticas de currículo; a compreensão acerca das deliberações que orientam a produção e implementação do texto curricular; e, o entendimento sobre as práticas escolares que implementam a reforma no processo de produção do conhecimento. O fio condutor da tese busca compreender como a premissa da mudança, que conduz à deliberação da reforma, chega à escola e como essa instituição reinterpreta as políticas educacionais, quer através da seleção dos saberes, quer através das diversas práticas de organização da instituição, quer na implementação da reforma curricular, como elementos constituintes do currículo. A pesquisa reuniu documentos do governo, da Regional de Ensino e da escola. As fontes são constituídas por textos curriculares, deliberações governamentais, relatórios, pautas de reuniões, projetos de trabalho, caderno de planejamento, agenda pedagógica, álbuns de fotografias, cartazes, acervo do mural, entre outros. Ao escolher compreender o espaço no qual a escola discute, planeja, seleciona e organiza os saberes emergiram situações do cotidiano reveladoras de formas de expressão da cultura escolar, das práticas e políticas curriculares

Abstract: The aim of this thesis is to present mainly a social story of the curriculum presenting aspects related to processes and practices dealing with schooling. It deals with the study of curricular practices in a perspective of understanding the problems of knowledge in the social organization of the school. The narrative deals with the discussion on the curricular reform implemented in the state of Ceará, Brazil, in 1998, focusing on three inter-related aspects, which are: the discussion on the influence of the directions that set up the curricular policies; the comprehension on the deliberations that outline the production and implementation of the curricular text; and the understanding of the schooling practices that implement the reform in the process of knowledge production. The mainline of the thesis makes an attempt to understand how the premise of change, that leads to the deliberation of reform reaches the school and how this instrument makes a new interpretation of the policies, whether it be by means of knowledge selection, by means of diverse institutional organizational practices or in the implementation of the curricular reform as building elements of the curriculum. The research united government, regional schooling secretariat and school documents. The sources are made up of curricular texts, government deliberations, reports, meeting agendas, work projects, planning notebooks, pedagogical agenda, photograph album, posters, note board material, among others. Daily situations will emerge that reveal the form of expression of the school culture, of the practices and the political curriculum, when choosing to understand the area in which the school discusses, plans, selects and organizes knowledge
Subject: Currículos
Política e educação
Curriculos - Mudança
Cotidiano escolar
Cultura escolar
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

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