Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252380
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Travessia da pratica docente : paisagens que constituiram a formação e o trabalho numa escola de ensino fundamental
Title Alternative: Passage of the practical professor: landscapes that had constituted the formation and the work in a school of basic education
Author: Farias, Maria Natalina de Oliveira
Advisor: Prado, Guilherme do Val Toledo, 1965-
Abstract: Resumo: Este trabalho de pesquisa e de escrita da dissertação teve origem na minha experiência como docente com as crianças de primeiro ciclo de uma escola fundamental da cidade de Hortolândia. Trata-se de um conjunto de reflexões tendo como referência a epistemologia da prática, entendendo a experiência como acontecimentos que nos formam e nos transformam como professores que somos e que passamos a ser. Experiência de dois anos de trabalho que foi registrada e recuperada na pesquisa nos meus cadernos de planejamento e de registro de aulas. A pesquisa teve como mote a investigação do meu próprio trabalho, levando em conta a experiência revivida com as leituras das situações e dos acontecimentos em aula. A travessia da investigação sobre a própria prática revelou as práticas do trabalho como fonte de uma história não documentada e não oficial. Revelações dos sujeitos: eu e as crianças. As paisagens dessa travessia, que dentre muitas outras questões, apareceram às relevâncias que organizei na relação de interlocução com os registros: A percepção do professor reflexivo quanto às dificuldades na aula; Do ¿apagar incêndios¿ percebeu-se um caminhar sobre eles. Da solidão docente à solidão compartilhada; Na diversidade dos textos o encontro com as crianças. A busca pelo outro, o encontro, o diálogo e a reflexão na perspectiva do professor-pesquisador foram às aprendizagens dessa travessia

Abstract: This research paper and the dissertation writing had the beginning in my experience as a teacher with children from the first cycle in a basic school in the Hortolândia city. It is about a complex whole of reflections that have as a reference the practical epistemology, understanding the experience like events that form and transform us like teachers that we are and become to be. Experience from two years of work, which was registered and recovered in the research of my planning notebook and my register classes. The research has as a motto the investigation of my own work, and the experience revived with the reading of situations and of events in class being considerate. The crossing of the investigation about the own practice revealed the work practices as a fount of a not documented and not official history. Subject¿s revelations: the children and me. From the landscapes of this crossing in many other questions that I had organized in the relationship of interlocution with the registers, have appeared: The perception of the reflexive teacher about the difficulties in classroom; From the ¿extinguish conflagrations¿ have perceived a walking on it; From the teacher¿s loneliness to the sharing loneliness; In the diversity of texts the encounter with the children. The search for the other, the meeting, the dialogue and the reflection in the teacher-researcher perspective have been the relevant learning from
Subject: Professores - Formação
Leitura
Registro de professor
Experiência
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Farias_MariaNatalinadeOliveira_M.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.