Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252103
Type: TESE
Title: Bento Quirino e COTUCA : os passos do ensino profissional em Campinas
Title Alternative: Bento Quirino and COTUCA: the steps of technical education in Campinas
Author: Cruz, Lúcia Pedroso da, 1956-
Advisor: Bagnato, Maria Helena Salgado, 1958-
Abstract: Resumo : Este trabalho apresenta uma leitura de aspectos históricos de duas instituições de Ensino Profissional do município de Campinas, São Paulo. Ambas ocuparam, em tempos diferentes, um espaço especialmente construído para o funcionamento de uma escola de formação profissional, no início do século XX. O Instituto Profissional Bento Quirino ocupou o referido espaço de 1915 a 1965. O Colégio Técnico da Unicamp (COTUCA) iniciou suas atividades em 1967, teve sua instalação oficializada em 1970 e ainda permanece no local. Portanto, o estudo delimitou um recorte temporal de 1915 a 1970. Documentos diversos, tais como: atas, relatórios, artigos de jornais e revistas da época, fotografias, entrevistas e legislação referente ao Ensino Profissional no Brasil serviram de base para a pesquisa. Contribuíram para as análises, aportes do campo da História. Esses documentos permitiram elaborar uma reconstrução histórica permeada por elementos de ordem política, social e cultural do referido período
Abstract : This paper presents a interpretation of the historical aspects of two Professional Teaching Institutions in the municipal district of Campinas, in São Paulo. Both of them occupied, at different periods, one place especially built for the functioning of a professional education school, in the beginning of the 20th century. Bento Quirino Professional Institute occupied the above-mentioned place from 1915 to 1965. The Unicamp Technical School (COTUCA) begun its activities in 1967. In 1970, this school installation became official and it has remained at the place since then. Therefore, this study was delimited in a period of time between 1915 and 1970. Several documents, such as: proceedings records, reports, magazines' and newspapers' articles, pictures, interviews and legislation regarding the Professional Teaching in Brazil gave base to the research. Some inputs from the History field also contributed to the research. Theses documents allowed the elaboration of a historical reconstruction surrounded by elements of political, social and cultural natures of the referred period
Subject: Educação
Ensino profissional
Ensino profissional - História
Instituição escolar - História
Política educacional
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cruz_LuciaPedrosoda_M.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.