Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252081
Type: TESE
Title: Historia, trabalho e educação : a educação profissional no Brasil (EPDB, Poços de Caldas - MG)
Title Alternative: History, work and education : professional education in Brazil (Dom Bosco Professional School at Poços de Caldas city)
Author: Carvalho, Jussara Gallindo Mariano de
Advisor: Noronha, Olinda Maria, 1946-
Abstract: Resumo: O presente estudo compreende a análise da relação entre educação e trabalho, a partir da investigação da trajetória da Escola Profissional Dom Bosco de Poços de instituição atendeu, prioritariamente, crianças e jovens menos favorecidos e enfocou, em seu processo educativo, a educação pelo trabalho. O objetivo principal da pesquisa é o de compreender a educação relacionada ao trabalho e à transformação da sociedade, em cada período, bem como as relações com a política educacional, em seus direcionamentos para a educação profissional. Uma das questões que orientaram a pesquisa foi: verificar se o "sistema preventivo" de Dom Bosco possui pontos de contato com o "trabalho como princípio educativo" de Gramsci e com os ¿Fundamentos da Escola do Trabalho¿ de Pistrak e, ainda, com a ¿Metodologia para a organização do processo educativo¿ de Makarenko. O estudo procura, a partir do diálogo com as fontes secundárias da historiografia brasileira e com as fontes primárias levantadas na instituição, contribuir para a linha de pesquisa em história da educação brasileira, que trabalha com a História das Instituições Educativas, mais especificamente, no HISTEDBR. A pesquisa está estruturada em quatro capítulos e considerações finais, dando indicativo que as diferentes fundamentações nas propostas educativas estruturadas a partir do binômio trabalho/educação implicam diferentes relações com a transformação da sociedade

Abstract: This study analyzes the relation between education and work, based on na investigation of the history of the Dom Bosco Vocational School in Poços de Caldas, state of Minas Gerais, Brazil, from the beginning of its activities in 1946 until 1970. This institution¿s first priority was to meet the needs of less fortunate children and adolescents and the focus of its educative process was education for work. The main objective of the research is to understand education related to work and the transformation of society, in each period, as well as the relation to educational policies as directed toward vocational education. One of the questions that guided the research was to verify whether the "preventive system" of Dom Bosco has common points with "work as educative principle" of Gramsci and with the "Foundation of the School of Work" of Pistrak and, moreover, with the "Methodology for the organization of the educative process" of Makarenko. The study seeks, beginning with a dialogue with the secondary sources of Brazilian historiography and with the primary sources collected at the institution, to contribute to the line of research in the history of Brazilian education that works with the History of Institutions of Education, specifically, in the HISTEDBR [¿History, Society and Education in Brazil¿ study and research group]. The research is organized in four chapters and final considerations, showing that different presuppositions in educational proposals, whose structure is based on the work/education pair, imply different relations with the transformation of society
Subject: Escola Profissional Dom Bosco (Poços de Caldas, MG)
Educação profissional - História
Instituições
Educação e trabalho
Salesianos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Carvalho_JussaraGallindoMarianode_M.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.