Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252070
Type: TESE
Title: Memorias da infancia : ressignificações do fracasso escolar
Title Alternative: Childhood memories: resignifications of school failure
Author: Nascimento, Lilian Cristine Ribeiro, 1966-
Advisor: Souza, Regina Maria de, 1957-
Abstract: Resumo : Este trabalho tem como objetivo compreender a questão do fracasso escolar a partir da perspectiva da psicanálise. Tomando como foco o mecanismo psicanalítico da identificação, analiso a fala de três mulheres, mães de crianças encaminhadas por suas escolas à clínica fonoaudiológica, com queixa de dificuldade de aprendizagem da leitura e escrita. Essas mães, ao narrarem as dificuldades dos filhos, remetem suas falas à própria história, rememorando a própria infância, uma vez que também elas vivenciaram o drama do "fracasso escolar". A abordagem metodológica tem como base o horizonte teórico da Análise do Discurso Francesa, que me permite olhar os discursos produzindo sentidos e reconstruir a trajetória dos processos históricos e sociais que os constituem. Procuro entender esses sujeitos determinados por suas histórias que, vivenciadas na infância, produziram marcas em seu inconsciente, e que agora afloram em seus discursos através das experiências que revivem com seus filhos. Nessa perspectiva, entendo o fracasso escolar não como uma manifestação de uma incapacidade do sujeito, mas como um sintoma que é, de certa forma, manifestado pela criança numa tentativa de se alçar no desejo materno
Abstract : This work aims to comprehend the school failure issue from a psychoanalytical perspective. Focusing on the psychoanalytical identification mechanism, I analyze the discourse of three women whose children were referred to the speech therapy clinic by their schools because of their reading and writing learning problems. Those mothers, when talking about their children¿s difficulties, refer to their own history by recalling their own childhood, when they had also gone through the ¿school failure¿ drama. The methodological approach is based on the theoretical horizon of the French Discourse Analysis, which allows me to look at the discourses as meaning producing, and to reconstruct the trajectory of the historical and social processes that constitute them. I try to understand those subjects who have been determined by their histories, whose childhood experiences have not only marked their unconscious minds but have also resurfaced in their discourses through the experiences they go through again with their own children. Under this perspective, I do not see school failure as a manifestation of incapability by the subject but as a symptom which is, in a certain way, manifested by the child as an attempt to rise within the mother¿s desire
Subject: Dificuldade de aprendizagem
Educação
Psicanálise
Fracasso escolar
Infância
Memória
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Nascimento_LilianCristineRibeiro_D.pdf903.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.