Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252053
Type: TESE
Title: Culturas escolares : o lugar da quimica e os consumos de propostas curriculares para o ensino medio
Title Alternative: Schools culture : the place of chemistry and the consuptions of curricular proposals to the high school
Author: Ramos, Tacita Ansanello, 1984-
Advisor: Petrucci-Rosa, Maria Inês, 1962-
Rosa, Maria Ines de Freitas Petrucci dos Santos
Abstract: Resumo: A pesquisa desenvolvida teve por finalidade, através do estudo da cultura escolar feito numa perspectiva etnográfica e das narrativas de professores, investigar que discursos vêm sendo produzidos no cotidiano escolar a respeito de um possível lugar (CERTEAU, 1994) para a disciplina química. Dentro desse contexto, procurou-se encontrar possíveis indícios de como esses discursos estão relacionados aos diversos consumos das propostas curriculares nacionais iniciadas após os anos 1990, mais especificamente os Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio de 1999/2000 e as Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio de 2004/2006

Abstract: Through the study of school culture made in a ethnographic perspective and with teacher¿s narratives, the objective of this research is to investigate the discourses produced in the school daily life regarding a possible place (CERTEAU, 1994) to the chemistry subject. This work intends to look for possible evidences of how these discourses are related to the different consumptions of the national curricular proposals at nineties, specifically National Curricular Parameters for the High School of 1999/2000 and the National Curricular Orientations for the High School of 2004/2006
Subject: Cultura escolar
Cotidiano escolar
Currículos
Disciplina escolar
Química
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ramos_TacitaAnsanello_M.pdf2.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.