Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252046
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: A familia, o desenvolvimento das atitudes em relação a matematica e a crença de auto-eficacia
Title Alternative: The family, the development of attitudes in relation to the Mathematics and the self-efficacy
Author: Motta, Kelly Christinne Maia de Paula
Advisor: Brito, Marcia Regina Ferreira de, 1950-
Abstract: Resumo: O presente trabalho teve o objetivo de verificar se existem relações entre as atitudes em relação à Matemática apresentadas pelos pais e as atitudes em relação à Matemática, as crenças de auto-eficácia em Matemática e o desempenho matemático dos estudantes. Foram sujeitos deste estudo 22 alunos do 5ª ano do Ensino Fundamental, com idades entre 10 e 12 anos de uma escola pública municipal da cidade de São José do Rio Preto, SP. Participaram também da pesquisa sete pais de alunos (três pais dos alunos com melhor desempenho e quatro pais dos alunos com desempenho mais baixo). Os instrumentos utilizados com os estudantes foram um questionário de auto-eficácia Matemática, uma escala de atitudes em relação à Matemática e a prova de Matemática do Saresp 2005. Após a realização da prova de Matemática do Saresp foram selecionados os três sujeitos com melhor desempenho e os quatro sujeitos com pior desempenho. Os pais desses estudantes responderam a um questionário, a uma escala de atitudes em relação à Matemática para pais e participaram de uma entrevista. A análise dos resultados mostrou que no presente estudo não houve relação entre a crença de auto-eficácia dos alunos e o desempenho, e houve baixa correlação entre atitudes em relação à Matemática e desempenho. Os dados da relação entre as atitudes dos pais e a crença de auto-eficácia dos estudantes apontaram forte correlação entre essas variáveis, porém não significativa. Verificou-se moderada correlação entre as atitudes dos pais e as atitudes dos estudantes. Já a correlação entre a atitudes dos pais e o desempenho dos estudantes foi considerada alta e significativa

Abstract: The present work had as objective to check if have relation between attitudes in relation to the Mathematics presented of parents and attitudes in relation to the Mathematics, the self-efficacy beliefs toward Mathematics and mathematical achievement of students. The subjects of this study were 22 students of 5th level of elementary school, with ages varied from 10 to 12 years old of a municipal school from São José do Rio Preto, SP. Seven student's parents participated too (three students¿ parents with better achievement and four students¿ parents with lower achievement). The instruments used with students were a mathematical selfefficacy questionnaire, a scale of attitudes in relation to the Mathematics and the Mathematics test of Saresp 2005. After the carried of Mathematics test of Saresp, three subjects with better achievement and four subjects with worse achievement were selected. The parents of this students answer a questionnaire, a scales of attitudes in relation to the Mathematics to parents and participated of a interview. Results analysis has shown, that in present study hadn¿t relations between students¿ self-efficacy beliefs and achievement, and had low correlation between attitudes in relation to the Mathematics and achievement. The datas of relations between parent¿s attitudes and students¿ self-efficacy beliefs pointed strong correlation between this variablies, however not significant. Checket moderate correlation between parents¿ attitudes and students¿ attitudes. The correlation between parents¿ attitudes and students¿ achievement was considered high and significant
Subject: Atitude (Psicologia)
Autoeficácia
Família
Matemática
Desempenho
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: MOTTA, Kelly Christinne Maia de Paula. A familia, o desenvolvimento das atitudes em relação a matematica e a crença de auto-eficacia. 2008. 191 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252046>. Acesso em: 10 ago. 2018.
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Motta_KellyChristinneMaiadePaula_M.pdf837.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.