Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252007
Type: TESE
Title: Professora substituta, auxiliar de professor ou professora auxiliar... Afinal quem somos nos?
Title Alternative: Substitute teacher, teacher a assistant, or teacher assistant... After all, who are we?
Author: Magro, Raquel Souza
Advisor: Banks-Leite, Luci, 1944-
Leite, Luci Banks, 1944-
Abstract: Resumo: O presente texto tem como objetivo caracterizar, no âmbito da profissão docente, a atividade de professoras auxiliares, eventuais e substitutas. Para tanto, optamos por evidenciar o discurso dessas professoras, através de entrevistas e/ou respostas fornecidas em um questionário escrito. Pesquisamos como essas professoras vivenciam a experiência docente e como a coordenação pedagógica entende essa função no contexto da instituição escolar. Assumindo uma perspectiva histórico-cultural, procedemos a uma análise dessas falas e escritas, destacando elementos que emergiram nos relatos pessoais e que se tornaram significativos à luz dos estudos psicológicos para compreender o trabalho e a (des)profissionalização dessas docentes

Abstract: The objective of this text is to characterize the activities of part-time and substitute teachers and also those of teaching assistants. For this, we chose to use these teachers¿ own words as evidence, through interviews and/or answers provided to a written questionnaire. Our research was focused both on how these teachers experienced their profession, and on how the pedagogical coordinators understood the function of these individuals, in the context of a school institution. Taking a historical-cultural perspective, we went on to analyze this spoken and written language, highlighting elements which emerged in the personal accounts. In the light of psychological studies, these elements became significant to enable a fuller understanding of not only their work, but also the (de)professionalization of these members of the teaching staff
Subject: Gênero
Trabalho
Docentes
Professores
Psicologia
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Magro_RaquelSouza_M.pdf4.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.