Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251842
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Educação a distancia : estudo exploratorio e analitico de curso de graduação na area de formação de professores
Title Alternative: Education in the distance : exploratory and analytical study of course of graduation in the area of formation of professors
Author: Sa, Ricardo Antunes de
Advisor: Amaral, Sergio Ferreira do, 1954-
Abstract: Resumo: A pesquisa explora, historia e analisa criticamente os aspectos teórico-práticos do processo de concepção, elaboração, planejamento, organização, implantação e avaliação da licenciatura em Pedagogia ¿ Séries Iniciais do Ensino Fundamental na modalidade de educação a distância no período de 1999 a 2002 da Universidade Federal do Paraná. Essa pesquisa tem a intenção de trazer à lume as reais e concretas características e propriedades sistêmicas de um curso de graduação em nível superior na área de formação de professores na modalidade de educação a distância, revelando a relação das partes e suas particularidades com o todo (curso) e deste em relação aos seus componentes (partes) com vistas a demonstrar, sob um olhar sistêmico-organizacional, a qualidade (formal e política) do curso. A pesquisa foi desenvolvida por meio de levantamento e análise de fontes documentais (Atas da Comissão de EaD, Atas do Colegiado de Curso, Ofícios, Relatórios, Cronogramas, Informativos, Artigos etc.) e das análises das entrevistas semi-estruturadas realizadas com os orientadores acadêmicos e com os professores especialistas e dos questionários (fechados) aplicados aos estudantes

Abstract: The research explores, describes and criticizely analyzes the theoretician-practical aspects of the conception process, elaboration, planning, organization, implantation and evaluation of the licenciatura in Pedagogia - Initial Series of Basic Ensino in the modality of education in the distance in the period of 1999 the 2002 of the Federal University of the Paraná. This research has the intention in the distance to bring to the fire reals and concrete characteristics and systemics properties of a course of graduation in superior level in the area of formation of professors in the modality of education, disclosing to the relation of the parts and its particularitities with all (course) and of this in relation to its components (parts) with sights to demonstrate, under a sistemic-organizacional look, quality (formal and politics) of the course. The research was developed by means of survey and analysis of documentary sources (Acts of the Commission of distance education, Acts of the Collegiate one of course, crafts, reports, calendary, news, articles etc.) and of the analyses of the interviews half-structuralized carried through with the academic people who orientates and the professors specialists and of the questionnaires (closed) applied the students
Subject: Ensino à distância
Ensino a distancia - Formação de professores
Graduação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sa_RicardoAntunesde_D.pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.