Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251827
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Ideologias animadas : a criança e o desenho
Title Alternative: The child and the cartoon : cosiderations of ideological aspects
Author: Bortoletto, Maira
Advisor: Smolka, Ana Luiza Bustamante, 1948-
Abstract: Resumo: Esta dissertação problematiza a influência dos desenhos animados sobre o público infantil e investiga o processo de recepção deste tipo de produção em crianças, em dois ambientes escolares diferentes. Refletindo sobre os repertórios culturais, elementos constitutivos do mundo infantil e contexto da recepção das mídias como partes integrantes essenciais do processo comunicativo, tem também o intuito de discutir o funcionamento da ideologia que permeia as condições de produção. O desenvolvimento teórico da presente proposta está ancorado, principalmente, em dois autores, Bakhtin e Vygotski. As análises das interações verbais das crianças, durante e depois da recepção do desenho animado ¿Tio Patinhas¿, colocam em evidência e nos permitem compreender diversos aspectos que atuam no âmbito das relações sociais - o imaginário coletivo, gêneros discursivos, imaginação e significação na recepção e compreensão dos desenhos animados

Abstract: The present work investigates the influence of cartoons as social production and inquires about the process of their reception by children. Assuming that: 1. cultural repertories are constitutive of the children¿s world; and 2. the context of midia reception is an essential part of the contemporary communicative process; it has also the aim to discuss the functioning of the ideology which pervades the conditions of production. The empirical study was conducted in two different school environments and the theoretical development of the proposal was mainly anchored on two authors, Bakhtin and Vygotski. The analysis of the verbal interactions of children, during and after reception of the cartoon "Duck Tales", places in evidence and allow us to understand several aspects operating within the framework of social relations - the collective imagination, gender discourses, imagination and meaning in receiving and understanding of cartoons
Subject: Crianças
Desenho animado
Ideologia
Significação (Psicologia)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: BORTOLETTO, Maira. Ideologias animadas: a criança e o desenho. 2008. 118 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251827>. Acesso em: 10 ago. 2018.
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Bortoletto_Maira_M.pdf692.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.