Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251826
Type: TESE
Title: As praticas culturais de mobilização de historias da matematica em livros didaticos destinados ao ensino medio
Title Alternative: The cultural practices of mobilization of histories of mathematics in textbooks destined to the high school
Author: Gomes, Marcos Luis
Advisor: Miguel, Antonio, 1953-
Abstract: Resumo: Este trabalho tem como objeto de estudo as práticas culturais de mobilização da história da matemática realizadas por autores de livros didáticos de matemática que escreveram livros para o Ensino Médio. Estas práticas são aqui concebidas como formas simbólicas e, assim, o estudo dessas formas de mobilização da história foi realizado com base em uma análise de cunho hermenêutico. Realizamos o cruzamento entre três tipos de fontes documentais: coleções de livros didáticos constantes no PNLEM 2005; entrevistas realizadas com os autores destas coleções e os pareceres constantes no catálogo do PNLEM relativos a essas coleções. Esta análise nos remeteu a empreender uma interpretação personalizada dos padrões semióticos pelos quais teriam se pautado alguns autores de livros didáticos de matemática, no sentido de procurarem estabelecer um diálogo com a história da matemática a fim de fazerem-na participar de seus textos didáticos destinados à educação matemática escolar

Abstract: This work has as study objects the cultural practices of mobilization of history of mathematics accomplished by authors of mathematics text books that wrote books for the high school. These practices are conceived here as symbolic forms and, like this, the study of these mobilization forms of the history was accomplished with base in an analysis of hermeneutic stamp. For this analysis, we accomplished the crossing among three types of documental sources: collections of text books present in PNLEM 2005; interviews accomplished with the authors of these collections and your analysis present in the PNLEM catalog about these collections. Through this crossing, we noticed that the cultural practices of mobilization of the history of mathematics happen more frequently at the present time, and one of the decisive factors for this was the interference of the Federal Government in relation to the purchases of text books for the high school. The didactic collections analyzed did not become necessarily homogeneous because of the criteria of the official evaluation, but the coming of the mobilization of the history constitutes a positive factor for the students' continuous formation and teachers of the high school
Subject: Educação matemática
Matematica escolar
Livros didáticos - Matemática
Matemática - História
Ensino médio
Livros didáticos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Gomes_MarcosLuis_M.pdf3.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.