Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251820
Type: TESE
Title: Investigações matematicas na recuperação de ciclo II e o desafio da inclusão escolar
Title Alternative: Mathematics investigation in the recovery of cycle and the challenge of the school inclusion
Author: Cristovão, Eliane Matesco, 1971-
Advisor: Fiorentini, Dario, 1950-
Abstract: Resumo: O objetivo deste estudo foi analisar e compreender as possibilidades e contribuições de práticas exploratório-investigativas, mediadas pela participação colaborativa de um grupo de professoras, para o processo de ensino e aprendizagem da matemática de alunos de classes de Recuperação de Ciclo II, destacando, sobretudo, evidências de inclusão escolar dos mesmos. O trabalho de campo desta pesquisa qualitativa, caracterizada como pesquisa-ação de primeira ordem, foi realizado com duas classes desse projeto da Rede Pública Oficial de Ensino do Estado de São Paulo, cujas professoras de matemática participavam de um grupo colaborativo de estudos, coordenado pela pesquisadora. O material de análise foi constituído principalmente por gravações em áudio e vídeo, portfólios, questionários, narrativas das professoras parceiras e diário de campo da pesquisadora. A análise qualitativa e interpretativa de parte da pesquisa de campo foi considerada como uma pesquisa-ação de segunda ordem e tomou como eixos: a produção matemática dos alunos; a mobilização e (re)significação de seus saberes adquiridos; suas mudanças de atitudes e de posturas; o protagonismo e a participação ativa dos alunos; e as resistências e negatricidades por eles apresentadas. Os resultados evidenciaram que as atividades e a abordagem desenvolvidas podem favorecer a participação e a inclusão escolar desses alunos, tornando-os protagonistas do processo ensino-aprendizagem da matemática e alertaram para a necessidade de repensar o que entendemos por fracasso escolar e de mudar o olhar que temos para as práticas de nossos alunos considerados fracassados

Abstract: The purpose of this study was to analyze and understand the possibilities and contributions of educational-investigative practices mediated by the collaborative participation from a group of teachers related to the teaching and learning process of mathematics with students under Reinforcement Process of Learning of Cycle II, highlighting evidences of school inclusion of those students. The field work of this research characterized as a research-action of first order, was done with two groups of students under the reinforcement process from public schools of São Paulo State where math teachers participated on a collaborator group of studies, co-ordinated by the researcher. The analysed material mainly was constituted by recordings in audio and video, notes from each student, questionnaires, teachers¿ talks and daily field of the researcher. The interpretative analysis of part of the field research was considered as a research-action of second order and it was based on the mathematical production of the students; mobilization and (re) signification of their acquired knowledge; their changes of attitudes; the protagonism and the active participation of the students; and the resistances and negatricidades they showed. The results had showed us that the developed activities can work in the favour of the participation of the students and their inclusion at school, making them the main protagonists of the teaching-learning process of the mathematics. The study also alerted us for the necessity to re-thing about what we understand as school failure and to change the look we have to the each one of our students in the situation of school failure
Subject: Educação matemática
Matemática - Estudo e ensino
Inclusão escolar
Pesquisa - Ação
Sistema de ensino em ciclos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cristovao_ElianeMatesco_M.pdf6.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.