Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251756
Type: TESE
Title: Video digital na educação : aplicação da narrativa audiovisual
Title Alternative: Digital video education : narrative audiovisual application
Author: Souza, Karla Isabel de
Advisor: Amaral, Sergio Ferreira do, 1954-
Abstract: Resumo: Esta investigação busca, através da narrativa audiovisual, aproximar a educação das novas tecnologias. A ferramenta tecnológica visada é o vídeo digital. A linha pedagógica seguida é a de construção de conhecimento, de Paulo Freire, junto com uma adequação didáticometodológica da educomunicação. As discussões metodológicas partem de estudos dos conceitos de narrativa audiovisual retirados de Jesús García Jiménes e de Francisco García García. Cada um dos elementos da narrativa audiovisual (a morfologia, a narratividade, a pragmática, a retórica, a poética e a multimídia) é discutido e pensado sob uma perspectiva da educação. O modelo de narrativa audiovisual é demonstrado com análises de produções de estudantes e educadores que demonstram, na prática, como pode ser o uso dos componentes da narrativa audiovisual em sala de aula. E, por fim, faz-se uma discussão pedagógica sobre a aplicação na prática, dentro da sala de aula, discussão feita a partir dos teóricos da construção do conhecimento e da educomunicação.

Abstract: The investigation looking through the audio-visual narrative align the education of new technologies, technological tool used is digital video, which have technical characteristics that can be incorporated in the teaching work. The online teaching is followed in the construction of knowledge by Paulo Freire, followed by a position teaching methodology of the Educommunication. Discussions are based on methodological studies of the concepts of audio-visual narrative, retired Jimena de Jesus Garcia Garcia and Francisco García are the morphology, the narrative, pragmatic, rhetoric, poetry and multimedia. Each of the elements of fiction has specific theorists who are used, has examples of analysis productions of students and teachers who Demonstration in practice as can be the use of components of classroom audio-visual narrative. Finally, a pedagogical discussion on the implementation in practice in class, using the theory of building the knowledge and the Educommunication.
Subject: Freire, Paulo, 1921-1997
Educação
Tecnologia
Vídeo digital
Narrativas - Recursos audiovisuais
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Souza_KarlaIsabelde_D.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.