Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251687
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: O processo colaborativo na formação do ator
Title Alternative: The colaborative process in the actors education
Author: Ledubino, Adilson Doniseti
Advisor: Strazzacappa Hernandez, Marcia Maria, 1965-
Abstract: Resumo: A pesquisa aqui apresentada investiga as características históricas e práticas do processo colaborativo aplicado à formação do ator numa situação não formal de ensino. Está inserida, portanto, no campo da pedagogia do teatro, caracterizando-se ainda como trabalho de reflexão teórica voltada à prática específica de criação do espetáculo "Miraflores", empreendida pela Companhia Bacante de Teatro, grupo sediado no interior do estado de São Paulo. O teatro é aqui caracterizado como ação cultural e o terreno de sua prática como importante território para a formação profissional de um ator afinado à perspectiva colaborativa, crítica e ética de seu trabalho. Ganham destaque as questões da improvisação, a teoria como elemento fundamental de preparação, a polaridade amador e profissional, o caráter dialógico da interação entre diretor e atores, a autoria compartilhada por todos os artistas engajados numa criação dramatúrgica e cênica pautadas na teoria brechtiana.

Abstract: The research shown here, investigates the historical characteristics and methods of the collaborative process put into practice for an actor that is not taking a regular drama course. It is covered, therefor, by the pedagogy of drama, and also becoming a theory reflection work, specifically focusing in writing the play "Miraflores", by the theater company " Companhia Bacante de Teatro", from the country of São Paulo State, Brazil. Theater here is a cultural movement and where it takes place, the stage, is the greatest foundation for an amateur actor to become a professional, together with that, there is a collaborative, critical and ethical awareness of his work. There is also a special place for the improvisations, something that is vital for an actor's education. Also it makes place for discussions such as the differences between amateur and a professional actors. The relationship between the director and the actors should be more open for discussions and then finally be able to write a play together based on Bertolt Brecht's theories.
Subject: Teatro
Atores - Formação
Processo colaborativo
Pedagogia do teatro
Teatro (Literatura) - Técnica
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ledubino_AdilsonDoniseti_M.pdf4.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.