Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251679
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: O ensino-aprendizado do gesto na aula de educação fisica
Title Alternative: The teaching learning process of gesture in the physical education class
Author: Matsumoto, Marina Hisa
Advisor: Ayoub, Eliana, 1966-
Abstract: Resumo: A pesquisa realizada nesta dissertação fundamenta-se em três complexos inter-relacionados: minha experiência na prática docente, a abordagem crítico-superadora em educação física e a perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento humano. Trata-se de uma reflexão sobre o processo de ensino-aprendizado ocorrido em aulas de educação física ministradas por mim, na Escola Estadual "Prof. Dr. Carlos Araújo Pimentel", situada em Campinas/SP, uma escola de ensino fundamental, de 1ª a 4ª séries e 1º ao 5º anos iniciais, no ano de 2007, o qual se pautou pela abordagem crítico-superadora da educação física escolar. O entendimento da apreensão da expressão corporal como linguagem e da forma como ela produz-se no dia-a-dia das aulas de educação física são centrais nesta reflexão, que se ancora na perspectiva histórico-social do desenvolvimento humano e numa filosofia da linguagem comprometida com a historicidade do signo e a natureza social do processo de produção de sentidos e significados. Bakhtin e Vigotski, assim como autores da educação física escolar, professores que participaram da minha formação, a Marina professora e pesquisadora, meus alunos e colegas de trabalho, foram interlocutores privilegiados nesse diálogo que principiou com as muitas inquietações suscitadas no cotidiano e foi sendo gradativamente entranhado por essas diversas teorias. Tal processo vem resultando em descobertas e compreensões a respeito do gesto e da palavra e no como estes constituem-se reciprocamente, bem como acerca das relações entre cultura corporal e linguagem e das relações entre o conhecimento imediato e aquele que é produzido na dinâmica escolar.

Abstract: The research accomplished on this dissertation is based on three interrelated complexes: my experience as a teacher, the critical-overcoming treatment in physical education, and the historical-cultural perspective of human development. It is about a reflection on the teaching-learning process, which occurred in physical education classes given by me at Escola Estadual "Prof. Dr. Carlos Araújo Pimentel", ( Prof. Dr. Carlos Araújo Pimentel State School) in Campinas/SP, an elementary school from 1st to 4th grades, and 1st to 5th initial grades, in the year of 2007, which was guided by the critical-overcoming treatment of physical education in schools. The understanding of the retention of body expression as a language, and the way it happens day by day in physical education classes, are essential in this reflection, which is based on the historical-social perspective of human development and on a language philosophy, which is committed to the historical nature of the sign and to the social nature of the production process of senses and meanings. Bakhtin and Vigotski, as well as authors from physical education in schools, teachers who participated of my education, Marina, teacher and researcher, my students and coworkers were the privileged interlocutors on this dialogue, which began with all the everyday anxiety, and it gradually started being penetrated by those several theories. Such process has been resulting in discoveries and comprehensions concerning the gesture and the word, and how they constitute themselves reciprocally, as well as concerning the relationship between body culture and language and the relationship between the immediate knowledge and the one that comes from scholastic dynamics.
Subject: Educação física escolar
Escolas
Ensino - Aprendizagem
Gestos
Linguagem
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Matsumoto_MarinaHisa_M.pdf6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.