Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251678
Type: TESE
Title: Pesquisa em Ensino de Biologia no Brasil (1972-2004) : um estudo baseado em dissertações e teses
Title Alternative: Biology education research in Brazil (1972-2004) : a study on dissertatios and theses
Author: Teixeira, Paulo Marcelo Marini
Advisor: Megid Neto, Jorge, 1958-
Neto, Jorge Megid
Abstract: Resumo: O trabalho caracteriza-se como um estudo do tipo "Estado da Arte", tendo por objetivo analisar a produção acadêmica expressa em dissertações e teses em Ensino de Biologia, defendidas em Programas de Pós-Graduação existentes no país no período compreendido entre 1972 e 2004. Identifica 351 documentos, dos quais 316 (90%) são analisados em sua integralidade. A análise é desenvolvida com base nos seguintes descritores: I) autor e orientador do trabalho; II) grau de titulação acadêmica; III) instituição de origem do trabalho; IV) ano de defesa; V) fomento; VI) nível escolar; VII) subáreas da Biologia privilegiadas no trabalho; VIII) focos temáticos; IX) gênero de trabalho acadêmico. Os resultados são apresentados de modo a explicitar dados sobre a base institucional que sustenta esse campo investigativo e as tendências da pesquisa sobre o Ensino de Biologia no Brasil, tratando de questões como: a evolução histórica da produção acadêmica; instituições com tradição nessa área de estudo; distribuição geográfica da produção; níveis de ensino privilegiados no conjunto dos estudos realizados; temas e problemáticas priorizadas; linhas de investigação; métodos e técnicas de pesquisa; estilos de texto e perspectivas teóricas adotadas.

Abstract: The study is classified as a "state of the art" type whose aim is to analyze academic production expressed in dissertations and theses on the Teaching of Biology, defended in existing graduate programs in Brazil in the period from 1972-2004. It identified 351 documents, of which 316 (90%) are analyzed in their entirety. The analysis is developed based on the following descriptors: I) author and advisor for the work; II) academic degree; III) institution of origin for the work; IV) year of defense; V) sponsorship; VI) level of schooling; VII) sub-areas of biology prioritized in the work; VIII) thematic focus; IX) type of academic work. The results are presented in such a way as to make explicit the data on the institutional base that supports this field of investigation and the trends in research on Teaching Biology in Brazil, dealing with questions such as: the historical evolution of academic production; institutions with a tradition in this area of study; geographic distribution of production; levels of teaching prioritized in the overall set of studies undertaken; subjects and problems prioritized; lines of research; research methods and techniques; styles of texts, and theoretical perspectives adopted.
Subject: Pesquisa educacional
Educação em ciencias
Biologia - Estudo e ensino
Dissertações e Teses
Estado da arte
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Teixeira_PauloMarceloMarini_D.pdf5.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.