Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251670
Type: TESE
Title: Discursos educacionais na construção das subjetividades cidadãs e implicações no ensino de historia : um jazz possivel
Title Alternative: Educational discourses in the construction of citizen subjectivities and implications in history teaching : a possible jazz
Author: Venera, Raquel Alvarenga Sena
Advisor: Zamboni, Ernesta, 1939-
Abstract: Resumo: A tese propõe analisar historicamente os discursos educacionais, que emergiram a partir dos movimentos da abertura política no Brasil, correlacionando à operacionalização desses discursos nos livros didáticos de História indicados para os anos finais do Ensino Fundamental, no Guia do Livro Didático 2005, e, principalmente, as marcas de possíveis agenciamentos de sentidos junto aos estudantes, jovens, do Ensino Fundamental da Rede Municipal de Itajaí, Santa Catarina. Através da metodologia sugerida pela Analise do Discurso busca perceber a construção de subjetividades cidadãs operacionalizadas nesses discursos.

Abstract: This thesis proposes an historical analysis about the educational discourses which emerged from political opening in Brazil, in correlation with application of these discourses in History school books indicated to the last years of Basic Education, in the School Books Guide 2005, and, mainly, the impressions of possible meaning managements in the Municipal Basic Education young students from Itaja Municipal Basic Education young students from Itajaí, Santa Catarina. Through the methodology suggested by Discourse Analysis, intends to perceive the construction of citizen subjectivities applied in these discourses.
Subject: Ensino de história
Cidadania
Jovens
Cultura
Subjetividade
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Venera_RaquelAlvarengaSena_D.pdf4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.