Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251655
Type: TESE
Title: A (des) constituição da orientadora pedagogica na escola publica : uma trama de muitos fios, varios laços e alguns nos
Title Alternative: The (des) constitution of the pedagogical adviser in the public school : tram of many wires, several bows and some knots
Author: Pierini, Adriana Stella
Advisor: Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959-
Sadalla, Ana Maria Falcão de Aragão
Abstract: Resumo: Este trabalho compõe-se de uma narrativa sobre o processo de (re)constituição do trabalho da orientadora pedagógica na rotina da Escola Municipal de Ensino Fundamental Padre Francisco Silva, situada em Campinas-SP, buscando investigar as características e os elementos constitutivos deste processo. Por meio da análise de determinadas reuniões de Trabalho Docente Coletivo (TDC) realizadas na referida escola, buscou-se problematizar a função mediadora da orientação pedagógica a partir da afirmação do trabalho das professoras/es e da centralidade da formação no cotidiano escolar. A prática do relato é utilizada para contextualizar a história da orientadora pedagógica nas histórias de estudante e professora, para denunciar alguns dilemas da prática desta profissional e sinalizar algumas possibilidades de intervenção nos diferentes tempos e espaços do cotidiano escolar, evidenciando, assim, como foi se configurando este processo de pesquisa.

Abstract: This work is composed by a narrative about the process of (re)constitution of the work of the pedagogic advisor in the routine of "Padre Francisco Silva" school, an elementary government school, located in Campinas, which aims to investigate the characteristics and the constitutive elements of this process. Through the analysis of some meetings of teachers' collective work which happened in this school the aim was to problematize the mediator function of the pedagogical orientation taking in consideration the affimation of the teachers' work and the centralization of formation in the scholar quotidian. The practice of reporting (or narrating) is used to contextualize the history of the pedagogic advisor as a student and as a teacher, to denounce some dilemmas in the practice of this professional and to highlight some possibilities of intervention in the different times and spaces of the scholar quotidian, showing up, in that way, how this process of research was constituted.
Subject: Orientação pedagogica
Identidade profissional
Formação escolar
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Pierini_AdrianaStella_M.pdf33.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.