Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251654
Type: TESE
Title: A metodologia de pesquisa cientifica como pratica de ensino e aprendizagem nas series iniciais do ensino fundamental
Title Alternative: The methodology of scientific research as pratical of education and learning in the initial series of elementary school
Author: Julio, Cristina Aparecida
Advisor: Ripper, Afira Vianna, 1936-
Abstract: Resumo: Este estudo tem por objeto a implantação do Projeto Ciência na Escola - Primeiros Passos nas classes em que lecionei na EMEF Elvira Muraro entre 2002 e 2006 como professora-pesquisadora. A concepção de aprendizagem do Projeto situa-se como ponto de partida na problematização da realidade tendo como suporte a metodologia de pesquisa científica. Ao acompanhar e orientar o aluno a pesquisar investiguei se esta prática pedagógica possibilitaria o aprendizado do aluno com mais significado. Esta investigação teve como subsidio os pressupostos da pesquisa-ação, os quais me permitiram articular a relação entre prática e teoria que esteve presente nas ações de planejar, agir, observar e avaliar o desenvolvimento do projeto de pesquisa pela classe com a finalidade de reorientar meu próprio trabalho pedagógico e, ao mesmo tempo, produzir conhecimento sobre ele. As evidencias apontam que ocorreu uma aprendizagem com mais significado além do desenvolvimento da autonomia dos alunos.

Abstract: The objective of this study was the implementation of "Ciência na Escola - Primeiros Passos" (Science in the School - First Steps) at the school where I gave classes between 2002 - 2006 as a teacher researcher. The learning conception of the project was based on researching real world problems with the support of scientific research methodology. To accompany and orient the student, the researcher investigated to see if this pedagogic practice allowed the student to work in the learning process with more significance. This investigation was assisted with the pre-suppositions of research action which allowed me to articulate theory and practice. Both theory and practice were present in planning, acting, observing and evaluating the project development in the classroom with the objective of re-orienting my own pedagogical work and, at the same time, to produce knowledge about it. The evidence showed that a learning process of greater significance did occur, besides autonomous development of the students.
Subject: Projeto Ciência na Escola
Pesquisa - Ação
Educação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Julio_CristinaAparecida_M.pdf13.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.