Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251627
Type: TESE
Title: O Colegio Tecnico de Limeira e o Movimento da Matematica Moderna = uma paisagem
Title Alternative: The Limeira Technical School and the Modern Mathematics Movement : a view
Author: Tabosa, Murilo França, 1981-
Advisor: Miorim, Maria Ângela, 1953-
Abstract: Resumo: O Colégio Técnico de Limeira (Cotil), da Universidade Estadual de Campinas, foi instalado em 1967, na cidade Limeira - SP, então grande pólo industrial na área de mecânica e metalurgia. Nesse mesmo período, de vigência do projeto político-econômico desenvolvimentista do regime militar e dos acordos MECUSAID, temos em nosso país o fortalecimento de um movimento internacional para introdução de projetos inovadores do ensino de Matemática denominado "Movimento da Matemática Moderna". Este trabalho tem como objetivo analisar como um grupo de professores que lecionaram no COTIL, nos primeiros vinte anos de seu funcionamento, percebeu os processos de transformação da instituição e se posicionou em relação ao Movimento de Matemática Moderna. Utilizando a História Oral como metodologia central da investigação, constituímos documentos escritos, a partir dos relatos orais, que foram complementados por outros documentos, tais como: atas de reuniões, diários de professores, planos de disciplina, livros didáticos, legislações educacionais, fotografias.

Abstract: The Technical College of Limeira (Cotil) as part of State University of Campinas started the activities in 1967 in Limeira -SP , at the time one of the greatest industrial areas for Mechanics and Metallurgy industry. At the same period that the country was under political and economic military regime bringing the incentives for strengthening of international movement for introduction of innovative projects in Mathematics teaching denominated as "Movement of Modern Mathematics". This work has the objective to describe how a group of math teachers realized the transformation process at Cotil during the primary years and how these teachers had positioned themselves into the Movement of Modern Mathematics. To perform the analyzes, Oral History was established as main methodology for the investigation. Oral documents were used and complemented by other documents such as: minutes from teacher's meetings, teacher's daily records, textbooks, education legislations , photos and subject teaching programs.
Subject: Colegio Tecnico de Limeira
Ensino técnico
Matemática moderna
História oral
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Tabosa_MuriloFranca_M.pdf387.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.