Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251540
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Escola publica, letramento e cidadania
Title Alternative: State education, literacy and citizenship
Author: Sa, Maria Auxiliadora de Oliveira Nogueira de
Advisor: Piozzi, Patrizia, 1949-
Abstract: Resumo: O presente trabalho tem como objetivo discutir as questões que envolvem o letramento e suas implicações na prática efetiva da cidadania. Recorrendo aos ideais franceses, originados em fase pré-revolucionária, procuramos evidenciar aspectos subjacentes à pratica cidadã no âmbito das relações sociais, bem como a importância do letramento como condição, ou não, para a atuação consciente dos indivíduos na vida social; analisar a evolução da educação pública brasileira em termos quantitativos e qualitativos, e seu alcance no que diz respeito ao objetivo máximo da ação educativa escolar: formar para o exercício consciente da cidadania.

Abstract: This dissertation contemplates questions about literacy and its implications on the effective citizenship practice. Based on french ideals, originated in the pre revolutionary period, this text puts in evidence the underlying aspects related to the citizenship practice in the social relations scope, as well the literacy importance, as a condition, or not, to a conscientious performance of the individuals in their social lives; this text also analyses the Brazilian public education evolution in its qualitative and quantitative terms, and its range in respect to the maximum objective of the school educative action: to form with sights to the conscientious exercise of the citizenship.
Subject: Letramento
Cidadania
Desigualdades socioeducacionais
Educação pública
Direitos sociais
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sa_MariaAuxiliadoradeOliveiraNogueirade_M.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.