Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251489
Type: TESE
Title: Narrativas autobiográficas de professores-formadores na educação de jovens e adultos : lugares reinventados em comunhão
Title Alternative: Teacher-trainer's autobiographical narratives in adults and young education : reinvented places in communion
Author: Vicentini, Adriana Alves Fernandes, 1978-
Advisor: Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959-
Abstract: Resumo: Este trabalho circunscreve-se no desenvolvimento profissional de professores-formadores, focalizando o processo de constituição destes que atuam na Educação de Jovens e Adultos. Esta pesquisa teve como objetivo conhecer os eixos norteadores do processo de desenvolvimento profissional dos professores-formadores na EJA. Como fonte de produção de dados, são narradas as experiências de três professoras-formadoras, que contam seus marcos pessoais e profissionais em entrevistas autobiográficas e em um grupo de estudo, criado por elas com o intuito inicial de discutir seus trabalhos. Os encontros, com periodicidade não regular e com duração de 02 horas aproximadamente, foram registrados através da escrita de relatos produzidos pelas participantes de modo alternado. Já as entrevistas autobiográficas, foram audiogravadas e transcritas. Ambos os dados foram analisados sob a luz do fundamento do Paradigma Indiciário. Nesse sentido, os eixos de análise indiciados por esta investigação (trabalhar com e contra a experiência, refinamento da pessoa como humana, o tato pedagógico como dispositivo regulador da atitude profissional e a multiplicidade de lugares como propulsora da mobilidade na formação) contribuíram para a compreensão do desenvolvimento profissional do professor-formador em EJA.

Abstract: This study is about the professional development of teachers-trainers, focusing the process of constitution of these professionals that work in young people and adults education. The study was intended to understand the guiding principles of the process of professional development for teachers-trainers in young people and adults education. As a source of data production, is narrated the experience of three teachers-trainers, who share their personal and professional landmarks in autobiographical interviews and in a study group, created by the participants intending, initially, to discuss their work. The meetings with no regular periodicity, lasting 02 hours each one, approximately, were recorded through written reports produced by the participants, alternately. But the autobiographical interviews were audio recorded and transcribed. Both data were analyzed based upon the foundation of Evidential Paradigm. In this direction, the analysis indicted for this research (working with and against the experience, refinement of the person as a human being, the pedagogical tact as device regulator to the professional attitude and the multiplicity of places as motivating mobility training) contributed to the understanding of the professional development of the teacher-trainer in young people and adults education.
Subject: Desenvolvimento profissional
Educação de jovens e adultos
Formação de professores
Formação
Escolas
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Vicentini_AdrianaAlvesFernandes_D.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.