Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251480
Type: TESE
Title: A Educação em Platão = a formação do guardião por meio da música na obra A República
Title Alternative: Education in Plato : the formation of the guardian trough music in the work The Republic
Author: Alves, Daniel Figueiras
Advisor: Rodrigo, Lidia Maria, 1949-
Abstract: Resumo: Esta dissertação concentra-se no estudo acerca da paideia platônica, delimitada pela questão da formação do guardião por meio da componente tradicional da educação grega: a música. Tal recorte temático está inserido numa contextualização que remonta à Grécia arcaica, narrada pela poesia homérica, e se estende ao período clássico, no qual se insere o pensamento platônico, de modo a confluir num estudo mais pormenorizado do tema, tal como ele é apresentado nos livros II e III da obra A República. Inicialmente procura enfocar a concepção de areté em que se apoia a concepção platônica da educação do guardião, demarcando sua distinção em relação à areté aristocrática, com base na crítica que Platão faz a poesia nesta parte da obra. Depois de um estudo sobre as bases da tradição poética, a dissertação volta-se para A República. A metodologia consistiu numa leitura estrutural do texto do filósofo, e também na contextualização do seu pensamento dentro do universo regulado pela tradição, com vistas a compreender melhor o embate entre Platão e a poesia.

Abstract: This dissertation focuses on the study of the Platonic paideia, bounded by the training model of the Guardian through the music: traditional element of Greek education. This thematic focus is set in a context that goes back to ancient Greece, narrated by Homeric poetry and extends in the classical period in which falls the platonic thought, in order to converge on a more detailed study of the topic, as it is presented in Books II and III of the work The Republic. Initially focuses specifically on the conception of areté, which supports the Platonic conception of education of the guardian, marking their distinction in relation to aristocratic areté, based on criticism that Plato makes the poetry in this part of the work. After a study on the bases of the poetic tradition, the dissertation turns to The Republic. The methodology consisted of a Structural reading of the Platonic work, and also contextualize his thought within the universe governed by tradition, in order to better understand the confrontation between Plato and poetry.
Subject: Platão
Educação
Música
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Alves_DanielFigueiras_M.pdf576.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.