Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251465
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Dialogos do cotidiano = a construção colaborativa do conceito de atendimento educacinal especializado para pessoas com surdez na escola comum
Title Alternative: Dialogues in everyday life : the collaborative construction of the concept of specialized educational services for people with deafness in common schools
Author: Barreto, Lilia Maria Souza
Advisor: Mantoan, Maria Teresa Eglér, 1943-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa visa oferecer contribuições para a reflexão do professor que trabalha na sala de apoio pedagógico aos alunos com surdez - inseridos na escola regular, através de caminhos colaborativos que nos conduzam ao Atendimento Educacional Especializado- AEE previsto pela Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. Dada a complexidade do cotidiano, os avanços tecnológicos e a facilidade que alguns ambientes têm em promover a colaboração, utilizei metodologicamente o blog como ferramenta para reflexão e construção colaborativa desse novo conhecimento. Nesse ambiente, promovi diálogos sobre a natureza complementar do atendimento, as verdades cristalizadas sobre a surdez e as práticas que nos aproximam ou distanciam do AEE. Percebi, na troca de ideias, que apesar da legislação regulamentar o serviço do AEE como complementar ao ensino comum, os professores que atuam nesse atendimento ainda se encontram em uma fase de transição entre um serviço substitutivo e um serviço que complemente a educação escolar. O desafio proposto pela Inclusão educacional através do serviço de AEE provoca desestabilização e propõe rupturas conceituais e atitudinais. Ele nos convida a modificar a metáfora da "aceitação" pela experiência que nos toca, que nos passa e consequentemente nos transforma.

Abstract: This dissertation aims to provide material for reflexion of the part of teachers who work in the pedagogical support deaf students inserted in regular schools. It describes collaborative efforts related to the author's work in Specialized Education Services (AEE), as provided for in the National Special Education Policy from the Inclusive Perspective. Given the complexity of daily life, technological advances, and relative ease of promoting collaboration in a web enviroment, my chosen methodology was to use the blog as a tool for collaborative thinking and construction of new knowledge. In this environment I have promoted dialogues on the complementary nature of student support, the crystalized truths about deafness, and the practices in which blog participants have approached or distanced themselves from the AEE. I realized in this exchange of ideas that in spite of regulatory legislation designating the AAE as a complimentary service, teachers who work in this area still find themselves in a transitional phase between a service that is a substitute for, and one that is complementary to, regular school education. The challenge proposed by education inclusion through AAE service provokes instability and the need for changes in concept and attitudes. It invites us to modify the metaphor of "acceptance" in terms of the experience which touches us, that we undergo, and that transforms us.
Subject: Inclusão escolar
Atendimento educacional especializado
Diálogos
Surdez
Blogs
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Barreto_LiliaMariaSouza_M.pdf6.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.