Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251450
Type: TESE
Title: Percursos e deslocamentos = historias de formação de uma pedagoga no campo das ações socio-educativas
Title Alternative: Tours and displacement : histories of the formation of a pedagogue in the field of social-educational
Author: Silva, Caroline Cardoso
Advisor: Albano, Ana Angélica Medeiros, 1951-
Abstract: Resumo: Esta dissertação percorre aspectos auto-biográficos de formação da autora enquanto educadora e mais tarde, coordenadora pedagógica, em espaços e contextos peculiares; as chamadas ações sócio-educativas. São histórias do campo da Educação Não-formal desenvolvidas por instituições assistenciais não-governamentais, que acontecem no contra-turno escolar, para crianças e adolescentes que vivem situações de vulnerabilidade social. Nesse campo de atuação, a autora depara-se com a arte e com os artistas-educadores, que provocam-na a deslocar-se e percorrer caminhos anteriormente distantes e sem significado para ela. A arte em suas diferentes manifestações - poesia, literatura, desenho, pintura, escultura, dança, teatro, música entrelaçam-se, então à formação da pedagoga, ampliando seu olhar, "contaminando" sua prática educativa e conduzindo à re-elaboração de critérios no trabalho de orientação e mediação pedagógicas com os educadores que coordena.

Abstract: This dissertation makes a review of autobiographical aspects of the author's formation as educator and later, pedagogic coordinator, in peculiar contexts and places, the called social-educative actions. This are histories of the Non-formal Education field developed by assistencial institutions that happens in the supplementary activities outside class time, for children and adolescents who lives in vulnerable social situations. In this field of action, the author finds the art and the artists-educators, who provocates and moves the art making it goes in distant ways that have no meaning for art. The art manifestations - poetry, literature, drawing, painting, sculpture, dance, theatre, music - so are interwined with the pedagogue formation, enlarging her view, "contaminating" her educative pratice making she reelaborate her criterions of work as pedagogic advisor and mediator front of educators by her coordinated.
Subject: Educação não-formal
Coordenação pedagogica
Artes
Educação social
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silva_CarolineCardoso_M.pdf7.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.