Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251346
Type: TESE
Title: A metodologia de projetos como uma alternativa para ensinar estatística no ensino superior
Title Alternative: The methology of projects as an alternative for the teaching of statistics at superior schooling degress focusing affective aspects presentd in teacher/student relationship in the nutritionist professional formation
Author: Costa, Gislaine Donizeti Fagnani da, 1975-
Advisor: Carvalho, Dione Lucchesi de, 1946-
Abstract: Resumo: Tendo em vista a mudança dos paradigmas científicos que procuram ressignificar o papel das emoções no pensamento humano e acreditando na interação entre cognição e afetividade, o objetivo deste trabalho foi investigar a metodologia de projetos como uma alternativa para ensinar estatística no ensino superior focando aspectos afetivos presentes na relação professor-aluno na formação profissional do nutricionista. O trabalho de campo da presente pesquisa qualitativa foi realizado num curso de Nutrição, em uma instituição particular de ensino da cidade de Campinas-SP, sendo caracterizado com o desenvolvimento de um projeto interdisciplinar que contou com a integração das disciplinas de Saúde Pública, Avaliação Nutricional e Bioestatística. O material que originou a análise foi constituído pelas observações dos depoimentos das alunas em caderno de campo, pelos depoimentos e dados coletados durante a realização de uma dinâmica no primeiro dia de aula da disciplina de Bioestatística, bem como pelas observações contidas no diário da pesquisadora. A análise interpretativa dos dados produzidos trouxe indícios de que o trabalho realizado propiciou às alunas do curso a compreensão e aplicação de conceitos estatísticos em situações semelhantes às do exercício de sua profissão. Avaliamos que, assim, foram constituídos valores e significados que fundamentam o aprendizado desses conceitos, contribuindo para que as alunas se tornassem, no curso superior, protagonistas do processo ensino-aprendizagem, bem como promoveu-se a mobilização, modificação e ressignificação de fatores sociais e afetivos, crenças e atitudes negativas com relação à matemática, adquiridas ao longo da escolaridade.

Abstract: In view of the change of paradigms that look for the ressignification of the paper of the emotions in human thought, and sustained by beliefs on the interaction between cognition and affectivity, the aim of this work was to investigate the methodology of projects as an alternative to teach in superior education, focusing at affective aspects presented in the relationship established between teacher and students in the professional formation of the nutritionist. The work of field of this qualitative survey was carried through in a course of Nutrition in a particular institution of education of the city of Campinas-SP, and was characterized with the development of an interdisciplinary project that counted on the integration of disciplines like Public Health, Nutritional Evaluation and Biostatistics. The material that originated the analysis made was constituted by the observations on relates made by students through field notebooks/diaries , by depositions and data collected during the consecution of a dynamic procedure in the first classroom day of Biostatistics, discipline as well as the researcher's diary. The interpretative analysis of data produced brought indications that the work that had been made proportioned to the students of the course both comprehension and application of statistical concepts in similar situations of the exercise of the profession related. We estimate that, thus, were constructed values and significations that justify the learning of these concepts, concurring for the students paper of protagonists, in superior course, of teaching and learning processes, as promoting too the mobilization, modifying and ressignification of social and affective factors, negative beliefs and attitudes related to Mathematics acquired throughout scholarity/education.
Subject: Educação
Educação - Estatística
Educação - Metodologia
Educação - Projetos
Afetividade
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Costa_GislaineDonizetiFagnanida_D.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.