Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251314
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Aquisição experimental de possiveis otimizaveis
Author: Costa, Circe Colleone
Advisor: Sisto, Fermino Fernandes, 1949-
Abstract: Resumo: A presente dissertação trata de um estudo sobre a aquisição experimental dos possíveis otimizáveis. Tendo como objetivo verificar até que ponto a manipulação de material desencadeia o possível dedutível nos sujeitos submetidos a uma intervenção por meio do conflito cognitivo. Além disso, procuram averiguar se a aprendizagem experimental de um possível otimizável afeta a criança a nível de possível por combinações livres. Este estudo apresenta uma abordagem sobre a teoria psicogenética de Piaget, o processo de aprendizagem segundo o construtivismo e a evolução dos possíveis, sendo o construtivismo o norte de todo o trabalho, durante os experimentos. A pesquisa de campo realizou-se por meio de instrumentos/provas sobre o "possível" envolvendo 33 crianças de (5) a 6.8 anos de idade. As provas desenvolvidas foram "do possível dedutível" e "as posições possíveis de três dados sobre um suporte", sendo a primeira utilizada para o processo de intervenção pelo conflito cognitivo. O desenvolvimento das provas sobre os possíveis e a utilização da técnica do conflito cognitivo demonstraram nos resultados o desencadear do processo de aprendizagem na maioria dos sujeitos envolvidos no grupo experimental que passaram a apresentar co-possíveis otimizando suas ações

Abstract: The present work deals with the study about the experimental acquisition of the possible optimizable. lt has the objective of verifying to what extent the manipulation of material causes the possible deductible in the individuals submitted to an intervention through the cognitive conflict. Moreover, it has also attempted to investigate whether the experimental learning of a possible optimizable affects the child in a degree of possible by tree combinations. This study presents an approach concerning the psychogenetic theory by Piaget, the process of learning according to constructivism and the evolution of the "possibles", considering the constructivism the core of ali the work during the experiments. The experiments were realized by using instruments tests about the "possible", involving thirty three children from five (5) to 6.8 years old. The tests developed were "the possible deductible" and the "possible positions of three dice ona support"; the first is used for the process of intervention by the cognitive conflict. The development of the tests about the "possibles" and the utilization of the cognitive conflict technique demonstrated in the results the development of the learning process in the majority of the individuals involved in the experimental group, who started to present "co-possibles", optimizing their actions
Subject: Equilibrio cognitivo
Construtivismo (Educação)
Aprendizagem
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1995
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Costa_CirceColleone_M.pdf3.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.