Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251305
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: A disfunção temporamandibular e a saude escolar
Author: Sanseverino, Celso A. M
Advisor: Moyses, Sarita Maria Affonso, 1948-
Abstract: Resumo: Com o objetivo de discutir a orientação e a prevenção das disfunções temporomandibulares em crianças, foram selecionados 53 escolares de 3 a 7 anos que apresentaram baixo índice de cárie, pois essas crianças já tinham anteriormente recebido cuidados odontológicos.Depois de anamnese e exame clínico, foram anotadas 12 crianças respiradores bucais, 11 com mordida aberta, 14 com mordida profunda,16 com mordida cruzada e 5 com ruído articular. Alguns hábitos para funcionais foram observados quanto à maloclusão presente. Para orientar e prevenir os sintomas das disfunções temporomandibulares de forma didática, traçou-se historicamente um paralelo entre a evolução da Odontologia como prática curativa, até chegar à Ciência Odontológica saneadora, preventiva e mantenedora da saúde. Ênfase foi dada ao esclarecimento de pais, orientadores educacionais e professores, no sentido de adotarem medidas profiláticas e de perceberem as disfunções temporomandibulares como algo que intervém no desenvolvimento, bem estar e saúde, para que possam, se necessário, fazer os encaminhamentos para que estas crianças sejam tratadas adequadamente

Abstract: With the objective of discussing the orienting and prevention of the temporomandibular dysfunctions in children, 53 school children aged 3 to 7 years were selected, presenting a low cavity rate, as these children had already previously received dental care. After the anamnesis and clinical examination, 12 children were found to have mouth respiration, 11 had an open bite, 14 had a deep bite, 16 showed a crossed bite and 5presented an articular "click". Some para functional habits were observed with regard to the malocclusion present. To guide and prevent the symptoms of the temporomandibular dysfunctions in an educational manner, a parallel was drawn historically between the evolution of Odontology as a healing practice, until reaching the sanitation, preventative and hea1th maintaining Odontological Science. Emphasis was given to the elucidation of parents, educational guides and teachers, in the sense of adopting prophylatic measures and visualizing temporomandibular dysfunctions as something that intervenes indevelopment, well-being and health, so that they can, if necessary, take measures for these children to be adequately treated.
Subject: Articulação temporomandibular
Saúde escolar
Respiração - Boca
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1998
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sanseverino_CelsoA.M_M.pdf15.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.