Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251273
Type: TESE
Title: A improvisação em dança : um diálogo entre a criança e o artista professor
Title Alternative: Dance improvisation : a dialogue between the child and the artist teacher
Author: Vilas Boas, Priscilla, 1980-
Advisor: Strazzacappa Hernandez, Marcia Maria, 1965-
Hernandez, Márcia Maria Strazzacappa
Abstract: Resumo: A presente pesquisa versa sobre a improvisação como proposta de iniciação à dança com crianças entre sete e dez anos de idade. Por meio da etnografia, estuda e analisa aulas de dança por mim ministradas na Escola Municipal de Iniciação Artística de São Paulo/SP, usando como recorte o ano de 2011. A partir do conceito de experiência de Jorge Larrosa Bondía, discute sobre procedimentos metodológicos que possibilitem a participação efetiva da criança na elaboração de seu próprio aprendizado em dança. Para o aprofundamento do estudo sobre a improvisação como forma de aprimorar as habilidades físicas e as capacidades sensíveis e criativas da criança, traz como referencial teórico pesquisadores que estudam a fenomenologia (Machado 2010), a educação em dança (Strazzacappa, 2001, 2006) e a improvisação (Gouvêa 2012). As aulas de dança pautadas na improvisação mostraram que é possível proporcionar às crianças um denso conhecimento em dança e a construção de uma experiência estética autoral.

Abstract: This research deals with improvisation as proposed initiation to dance with children between seven and ten years old. Through ethnography, studies and analyzes dance classes taught by me at the Municipal School of Art Initiation of São Paulo / SP, using as clipping the year 2011. From the concept of experience Bondia Jorge Larrosa, discusses methodological procedures which enable the effective participation of children in constructing their own learning in dance. To deepen the study of improvisation as a way to enhance the physical abilities and capacities sensitive and creative child brings as theoretical researchers studying phenomenology (Machado 2010), education in dance (Strazzacappa, 2001, 2006) and improvisation (Gouvea 2012). Dance classes in guided improvisation showed that it is possible to give children a dense knowledge in dance and the construction of an aesthetic experience copyright.
Subject: Improvisação na dança
Dança
Crianças
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
VilasBoas_Priscilla_M.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.