Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251231
Type: TESE
Title: O engajamento intelectual de alunos em aulas de matemática que instigam a relação entre o relacionamento matemático trazido do contexto rural e o mobilizado no contexto escolar
Title Alternative: The intellectual engagement of students in math classes that instigate the relation between the mathematical knowledge brought the rural context and mobilized in the school context
Author: Lima, Adriana Franco de Camargo
Advisor: Carvalho, Dione Lucchesi de, 1946-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa teve como objetivo estudar o engajamento intelectual de alunos em aulas de matemática. Foram desenvolvidas atividades para instigar os alunos a relacionar o conhecimento matemático trazido do contexto rural com o conhecimento matemático mobilizado no contexto escolar. Essas atividades foram organizadas de modo a privilegiar a dimensão ideológica do letramento. O trabalho de campo desta pesquisa foi realizado nas aulas de matemática da própria pesquisadora em três classes de Ensino Fundamental II de uma escola rural. O material de análise foi constituído pelo diário de campo da pesquisadora, pelas videogravações das aulas e pelo material escrito produzido pelos alunos durante as atividades. Os eixos de análise foram: o engajamento intelectual dos alunos; as relações entre o conhecimento matemático trazido do contexto rural e o conhecimento matemático mobilizado no contexto escolar; o letramento. Este estudo mostrou que os alunos, ao realizarem as atividades propostas em aula, relacionaram as medidas utilizadas na agricultura com aquelas utilizadas nas aulas de matemática. Consideramos que essas aulas privilegiaram a dimensão ideológica do letramento, pois, além de os estudantes desenvolverem a atividade escolarizada de medir, relacionaram-na com a atividade de medir utilizada no contexto rural. Demonstraram também reconhecer a importância das duas atividades de medida e identificar os momentos em que cada uma deve ser utilizada. Gestos, posturas, nível de envolvimento, de participação e de argumentação; discussões em grupo e produções escritas revelaram o engajamento intelectual dos alunos durante as aulas referentes à pesquisa.

Abstract: This research had as objective to study the intellectual engagement of students in mathematics classes. Activities were developed to instigate the students to relate the mathematical knowledge brought from the rural context with the mathematical knowledge mobilized in the school context. These activities were organized in order to privilege the ideological dimension of literacy. The field work of this research was carried through in the mathematics classes of the researcher in three classrooms of Basic Education II of a rural school. The analysis material was constituted by the field diary of the researcher, by the video recordings of the classes and written material produced by the students during the activities. The axles of analysis were: the intellectual engagement of the students; the relations between the mathematical knowledge brought from the rural context and the mathematical knowledge mobilized in the school context; the literacy. This study showed that the students, when doing the activities proposed in the class, related the measures used in agriculture with those used in the mathematics classes. We consider that these classes had privileged the ideological dimension of literacy, since the students developed the schoolarized activity of measuring and also related it with the activity of measuring in the agricultural context. They had also demonstrated to recognize the importance of the two activities of measure and to identify the moments where each one must be used. Gestures, positions, level of involvement, participation and argument; group discussions and written productions revealed the intellectual engagement of the students during the classes related to the research.
Subject: Engajamento intelectual
Letramento
Escolas rurais
Ensino - Aprendizagem
Matemática - Estudo e ensino
Educação matemática
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2011
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lima_AdrianaFrancodeCamargo_M.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.