Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251228
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Vide o clipe = forças e sensações no caos
Title Alternative: Vide-o-clip : powers and sensations on chaos
Author: Oda, Pamela Zacharias Sanches
Advisor: Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de, 1968-
Abstract: Resumo: Os videoclipes, que originalmente eram produções audiovisuais destinadas a fazer a propaganda de um artista, ainda mantêm sua finalidade original, mas, ao longo do tempo, modificaram-se de tal forma que desenvolveram uma linguagem característica e foram a gênese de várias inovações técnicas e narrativas, que fizeram com que perdessem seu caráter de propaganda e assumissem o status de arte. Esta dissertação tem o objetivo de analisar videoclipes como produções artísticas responsáveis por produzir forças geradoras de caos, de mudanças em sua própria estrutura e também no espectador. O indivíduo, ao assistir a um videoclipe, entra em contato com várias imagens e sons que atuam, naquele acontecimento, como forças ativas que podem produzir transformações no eterno devir. Para tais discussões foram utilizados os conceitos de Gilles Deleuze e toda a sua reflexão sobre sentido e acontecimento, bem como foi analisada a obra do francês Michel Gondry, diretor de videoclipes consagrados e responsável pela criação de uma linguagem inventiva e inovadora na produção de videoclipes.

Abstract: The music videos, that originally were audiovisuals productions made for artist publicity, still keep their original purpose, but, along of time, they have changed so that developed a characteristic language and were the genesis of many narrative and technical innovations that have made they lost their feature of publicity and took over the status of art. This text have the purpose to analyze the music videos like artistic productions responsible for generate chaos forces, changes in their own structure and also in the spectator. The person, when watch a music video, get in touch with many images and sounds that act, in that happening, like active forces that produces transformations in the eternal devir (emergence). For that discussions, the concepts of Gilles Deleuze were used, just as his considerations about the meaning and the happening, and was analyzed too the work of the renowned French director Michel Gondry, the creator of an inventive and innovative language for the production of music videos.
Subject: Deleuze, Gilles, 1925-1995
Gondry, Michel, 1963-
Videoclipe
Sentido (Filosofia)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2011
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Oda_PamelaZachariasSanches_M.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.