Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251223
Type: TESE
Title: Palavra, corpo e presença = a arte do professor contador de histórias
Title Alternative: Word, body and presence : the art teacher's storyteller
Author: Leiria, Lívia Rodrigues Pinheiro
Advisor: Strazzacappa Hernandez, Marcia Maria, 1965-
Hernandez, Márcia Maria Strazzacappa
Abstract: Resumo: A presente pesquisa teve como objetivo compreender qual a contribuição da Arte de contar histórias no processo de formação continuada de professoras do Ensino Fundamental da rede estadual do Estado de São Paulo. Foi desenvolvida por meio do oferecimento de uma oficina de formação de "narração de histórias" a um grupo de professoras, na qual foi dada a oportunidade de pensarem sobre a arte de contar histórias e as suas possibilidades em sala de aula. O grupo-sujeito da pesquisa era formado por professoras (todas mulheres) que lecionam na cidade de Campinas, nas séries iniciais (1º ao 5º ano) do ensino fundamental. A oficina foi composta por oito encontros de três horas cada, por mim dirigida. Na oficina buscou-se: sensibilizar as professoras para a arte de contar histórias, utilizar os recursos cênicos para trabalhar a expressão corporal, oferecer às participantes oportunidades de reflexão e estudo sobre as obras literárias e os contos populares e como trabalhar com os mesmos em sala de aula, proporcionar momentos de criação e descoberta de si e do outro, usar diversas linguagens (desenho, música, dança entre outras) como forma de manifestação de ideias e sentimentos. A pesquisa pretende relatar e analisar o percurso desse grupo de professoras por meio dos relatos e entrevistas recolhidas, como também através dos registros do diário de campo, buscando evidenciar as mudanças ocorridas neste processo do trabalho na oficina oferecida, e os possíveis desdobramentos dessa prática nas atividades em sala de aula ou na relação professor-aluno.

Abstract: The study observed the possible benefits that the storytelling art might have had on the ongoing training process of teachers in the São Paulo elementary education public system. A storytelling workshop was offered to a group of teachers; the main goal was to have the teachers reflect upon the different possibilities of implementing storytelling in the classroom. The study group was composed by educators (all females), who taught at the elementary level (1st to 5th grade) in the city of Campinas. The storytelling workshop had eight meetings and each meeting lasted three hours. I personally conducted all the meetings. The main targets of the workshop were: to help the teachers create an awareness of the storytelling art; to utilize artistic resources to develop body expression; to offer the participants the opportunity to reflect on and to study literary pieces and popular tales; to discuss strategies to incorporate the literary pieces and the popular tales in the curriculum; to offer experiences that developed creativity, self discovery and the discovery of others; to use various communication channels (drawing, music, dance, and others) as ways to express ideas and feelings. This research focused on narrating and analyzing the trajectory of the subject group throughout the workshop meetings. Data was collected via interviews, spontaneous observations, and journal entries. The study tried to identify the progress and changes in the teachers as a result of the experiences they had in the workshop, and the possible implications that these changes might have had in the classroom instruction and in the teacher-student relationship.
Subject: Arte de contar histórias
Formação de professores
Arte e educação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2011
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Leiria_LiviaRodriguesPinheiro_M.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.