Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251177
Type: TESE
Title: A arte de dança de salão e seus aspectos terapêuticos = um estudo de caso no Centro de Educação para a vida de "Blanca Nieve" na cidade de M.Mor
Title Alternative: The art of dance and therapeutic aspects : a case study in the Center of Education for life of "Blanca Nieve" the city of Monte Mor
Author: Souza, José Henrique de
Advisor: Strazzacappa Hernandez, Marcia Maria, 1965-
Hernandez, Marcia Maria Strazzacapa
Abstract: Resumo: O presente trabalho tem como principal objetivo realizar um estudo descritivo e analítico dos procedimentos empregados com um grupo de alunos com deficiência intelectual e patologias associadas, que faz parte do projeto de Dança de Salão, há 8 anos, no Instituto do Centro Educação para a Vida Blanca Nieve, situado no Haras Pinheiro, na cidade de Monte Mor/São Paulo. Este estudo delineia a aprendizagem de passos, figuras e desenho coreográficos, analisando a aquisição e a retenção das informações compreendidas face às vivências corporais da arte de dança de salão por parte dos alunos dançarinos com deficiência, isto é, da memória de curta e longa duração. Foram analisados o aquecimento, as tarefas práticas e a técnica de contato de dança de salão. A pesquisa tem como referencial teórico as investigações que foram desenvolvidas na relação entre neurociência e arte além dos estudos sobre deficiência, aprendizagem e dança de salão.

Abstract: This work has as main objective to make a descriptive and analytical procedures employed with a group of students with intellectual disabilities and associated diseases, part of the project Ballroom Dance, 8 years ago, the Institute of Education Centre for Life Blanca Nieve, located in Pine Stables in the city of Monte Mor Sao Paulo. This study outlines the learning steps, figures and choreographic design, examining the acquisition and retention of information included in relation to bodily experience the art of ballroom dancing by students with disabilities, that is, memory for short and long term. We analyzed the heating, the practical tasks and contact technique of ballroom dancing. The research is theoretical investigations that have been developed in the relationship between neuroscience and art beyond the disability studies, and learning ballroom dancing.
Subject: Memória
Aprendizagem
Dança de salão
Deficiencia intelectual
Inclusão
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2011
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Souza_JoseHenriquede_M.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.