Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251127
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Conflito cognitivo, formação de possiveis e construção operatoria
Author: Pereira, Rosangela Cecilia Boaventura
Advisor: Sisto, Fermino Fernandes, 1949-
Abstract: Resumo: Este estudo que trata da aprendizagem experimental e manutenção de possíveis, pela técnica do conflito cognitivo e da sua relação com a aquisição da seriação operatória, foi realizado em dois momentos. primeiramente, retomou-se a teoria piagetiana, nos aspectos específicos do estudo. Num segundo momento, passou-se ao procedimento empírico, onde se trabalhou com 56 crianças entre 4;9 e 6;9 anos de idade, que foram pré-testadas em duas provas: Recorte de Quadrados e Seriação de Bastonetes. Dezesseis sujeitos formaram o grupo de controle e 14 o experimental, que foi submetido a um processo de intervenção. Um dia pós o término dessa, houve o pós-teste 1 e 15 dias depois o pós teste 2. Comprovou-se a eficácia da técnica utilizada para a aprendizagem e manutenção de co-possíveis, bem como, a não influência dessa aquisição sobre a construção da seriação

Abstract: This work deals with the experimental learning and the maintenance of the possibles through the cognitive conflict technique and its relattion with the acquisition of the operational serialization. It was performed in two distinct moments. Firstly, we concentrated on Piaget's theory in what it concerns with to our specific interest. Secondly, we turned into an experimental phase we worked with 56 children from 4 years and 9 months old, 6 years and 9 months old, who were pre-tested in two ways: square cut-outs and serialization sticks. Sixteen (16) children formed the control group and fourteen (14) the experimental one, which was subjected to an intervention process. One day after its end, they underwent post-test 1 and fifteen days later, post-test 2. The efficiency of the used technique was proved in terms of learning and maintenance of co-possibles as well as the non-influence of that acquisition upon, the serialization construction
Subject: Desenvolvimento cognitivo
Aprendizagem
Psicologia educacional
Conflito (Psicologia)
Construtivismo (Educação)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1995
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Pereira_RosangelaCeciliaBoaventura_M.pdf5.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.