Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250995
Type: TESE
Title: A improvisação de dança na (trans) formação do artista-aprendiz = uma reflexão nos entrelugares das artes cênicas, filosofia e educação
Title Alternative: Dance improvisation on the (trans) formation of the artist-apprentice : a reflection in the spaces between performing arts, philosophy and education
Author: Gouvêa, Raquel Valente de, 1967-
Advisor: Strazzacappa Hernandez, Marcia Maria, 1965-
Hernandez, Márcia Maria Strazzacappa
Abstract: Resumo: Investiga-se a Improvisação de Dança como experiência de criação imediata da dança, visando compreender este (meta)fenômeno em suas condições de apresentação e especificidades. A pesquisa dá continuidade aos estudos iniciados no Mestrado em Arte (UNICAMP), no qual propomos um conjunto de procedimentos dirigidos à preparação do dançarino-improvisador baseados na experimentação, esvaziamento e em princípios técnicos do movimento corporal, chamado "prática corporeoenergética". Neste doutorado, apresentamos uma reflexão do tema nos entrelugares da Dança, Teatro, Filosofia e Educação, a fim de poder contribuir para a elaboração de outros pensamentos sobre as vivências artísticas e pedagógicas da improvisação de dança. Encontramos nas filosofias de José Gil e Gilles Deleuze paisagens conceituais que nos ajudam a pensar o encontro criativo do improvisador com a dança.

Abstract: Dance Improvisation is investigated as an experience of immediate dance creation, in order to understand this (Meta) phenomenon in its performance conditions and specific. The research gives continuity to the studies initiated during the Master Degree in Arts (UNICAMP), in which we proposed a set of procedures for the preparation of the dancer-improvisor based upon experimentation, emptying, and on technical principles of body movement, called "corporeal-energetic practice". On this doctor's degree, we present a reflection on the topic in the spaces between Dance, Theater, Philosophy, and Education, in order to contribute to the elaboration of other thoughts on artistic and pedagogical experience of dance improvisation. We have found on José Gil and Gilles Deleuze philosophy, conceptual landscapes that help us to think the creative conjunction of improvisor and dance.
Subject: Improvisação na dança
Dança
Teatro
Filosofia
Educação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Gouvea_RaquelValentede_D.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.