Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250962
Type: TESE
Title: Escola e sociedade : análise do discurso althusseriano de suas apropriações na área educacional brasileira
Title Alternative: School and society : analysis of speech its althusserian incorporated area educational brazilian
Author: Bolognesi, Roselaine, 1979-
Advisor: Goto, Roberto Akira, 1954-
Abstract: Resumo: A presente tese consiste numa análise do discurso althusseriano e de suas apropriações e interpretações na área educacional brasileira. Partiu-se da questão seguinte: que efeitos de sentidos foram produzidos pelos textos de Louis Althusser sobre a ideologia e seu papel na reprodução social e como repercutiram nos trabalhos escritos por teóricos e estudiosos brasileiros da educação? Para trabalhar tal questão foram empregados os conceitos teóricos da Análise de Discurso de linha francesa.

Abstract: This thesis is an analysis of Althusserian discourse and its appropriations and interpretations in the Brazilian education. We started from the question: what meaning effects were produced by the texts of Louis Althusser on ideology and its role in social reproduction and as echoed in the writings of theorists and scholars of Brazilian education? To work this question were used theoretical concepts of French school of discourse analysis.
Subject: Althusser, Louis, 1918-1990
Análise do discurso
Educação - Filosofia
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Bolognesi_Roselaine_D.pdf859.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.