Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250961
Type: TESE
Title: Visitas de estudantes a museus : formação histórica, patrimônio e memória
Title Alternative: Visit a museum of students : historical education, heritage and memory
Author: Seabra, Elizabeth Aparecida Duque, 1968-
Advisor: Zamboni, Ernesta, 1939-
Abstract: Resumo: O objetivo central da tese é analisar em que medida práticas escolares de visitas a museus podem romper com os saberes disciplinares e pedagógicos incidindo diretamente sobre a produção de um conhecimento experiencial a ser mobilizado no ensino de história. Do ponto de vista teórico, a pesquisa toma a ideia de visitante como um espectador emancipado (RANCIÈRE, 2010) e a produção da cultura como um modo de vida comum perpassada pelas idéias e práticas sociais (WILLIAMS, 1969 e 1979). Do ponto de vista empírico, investiga-se como um grupo de estudantes de Licenciatura em História em situações educativas de visita constroem sentidos diversos para o patrimônio, para o ensino de história e a para a memória cultural. Destacam-se, em especial, as práticas vivenciadas pelos visitantes no Museu do Escravo de Belo Vale (MG) e no Museu Histórico Nacional, no Rio de Janeiro.

Abstract: The main objective of this thesis is to analyze the extent in that school field trips to museums can modify established disciplinary and pedagogical knowledge and directly influence the production of knowledge from experience to be mobilized for the teaching of history From the theoretical viewpoint, this study considers the visitor as an emancipated spectator (RANCIÈRE, 2010) and the production of culture as a common way of life and determined by the social ideas and practices (WILLIAMS, 1969 and 1979). From the empirical viewpoint, we investigated the way how history licensure students construct various meanings to the heritage in field trips for the teaching of history and the cultural memory.The practices experienced by the visitors to the Slave Museum in Belo Vale, State of Minas Gerais, and the National History Museum in Rio de Janeiro, state of Rio de Janeiro are given special emphasis.
Subject: Museus - Frequência
Patrimonio
Memória
História
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Seabra_ElizabethAparecidaDuque_D.pdf4.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.