Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250845
Type: TESE
Title: O ensino de história da América = trajetórias e as representações sobre os indígenas nos livros didáticos
Title Alternative: The teaching of american history : trajectories and representations built on indigenous in textbooks
Author: Costa, Arthur Estácio Pereira, 1981-
Advisor: Zamboni, Ernesta, 1939-
Abstract: Resumo: A presente dissertação analisa as trajetórias do ensino de História da América na educação brasileira, entre o século XIX e XX, no cenário político imperial (1822-1889) e republicano (1889-1960), evidenciando as representações construídas sobre os indígenas nos livros didáticos de História da América. Para isso, foram ressaltados intelectuais e instituições, nacionais e internacionais, envolvidas nas discussões sobre a América e sua constituição como saber escolar; os conteúdos presentes nos programas curriculares elaborados nas reformas educacionais de 1856, Francisco de Campos (1931), Gustavo Capanema (1942), e na lei nº. 1359 e portarias nº 724, nº 966 e nº 1045 (1952); e a produção de livros didáticos para o ensino, Compêndio de História da América, de Rocha Pombo, e História da América - 2º. série ginasial, de Joaquim Silva e de Basílio de Magalhães.

Abstract: This paper analyzes the trajectories of the teaching of American History in Brazilian education, between the nineteenth and twentieth centuries, in the imperial political scenario (1822-1889) and Republican (1889-1960), showing the representations built on indigenous people in the American History textbooks. For this, it was highlighted national and international intellectuals and institutions involved in discussions about America and its constitution as school knowledge, the contents present in the curricula developed in the educational reforms of 1856, Francisco Campos (1931), Gustavo Capanema (1942 ), and law No. 1359 and ordinances No. 724, No. 966 and No. 1045 (1952), and the textbooks production for teaching, Compendium of American History, by Rocha Pombo, and American History - 2nd grade of elementary school, Joaquim Silva and Basílio Magalhães.
Subject: História - Estudo e ensino
Educação brasileira
Educação - Brasil - História - Sec. XIX- XX
Livros didáticos
Indigenas brasileiros
América - História
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Costa_ArthurEstacioPereira_M.pdf891.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.