Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250834
Type: TESE
Title: Projeto de tutoria escolar : escuta e acolhimento
Title Alternative: School mentoring project : analytical hearing and holding
Author: Firer, Aidê Krakauer, 1960-
Advisor: Archangelo, Ana, 1965-
Abstract: Resumo: O objeto de estudo deste trabalho são as relações mútuas entre professores e alunos considerados "difíceis" ou "desajustados", considerando-se, sobretudo, a importância que a escuta e o acolhimento podem ter em tais relações e na escola. O estudo foi realizado em uma escola pública de ensino fundamental na periferia de Campinas, a partir de um projeto de tutoria escolar desenvolvido pela pesquisadora. No decorrer da intervenção-investigação, professores assumem a prática de tutoria, seguindo um modelo aberto e fluido, proporcionando mudanças significativas na postura e nas atitudes dos sujeitos - alunos e professores. A dinâmica deste trabalho de tutoria é analisada com o aporte de alguns conceitos oriundos da Psicanálise, principalmente os de holding e placement, de Winnicott. Ao final, são discutidos alguns princípios que podem nortear um modelo simples e aberto para o trabalho de tutoria na escola.

Abstract: This work studies the mutual relations between teachers and students that are considered to be "difficult" or "misfit", considering, especially, the importance that concepts of (analytical) listening and holding can have on such relationships in a school setting. The study was conducted in an elementary public school on the periphery of Campinas, focusing on the relations established through a school mentoring project developed by the researcher. During this investigative- intervention, teachers enrolled in the tutoring practice, along the guidelines of an open-ended and fluid model, providing significant changes in posture and attitudes of individuals - students and teachers. The dynamics of this tutoring process is analyzed with the input of some psychoanalytical concepts, particularly the concepts of holding and placement developed by Winnicott. At the end, we discuss some principles that can guide a simple and open model for mentoring work at school.
Subject: Tutoria
Psicanálise e educação
Crianças - Escuta
Acolhimento
Criança problema
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Firer_AideKrakauer_M.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.