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Type: TESE
Title: A política educacional do governo José Serra (2007-2010) : uma análise da atuação da APEOESP
Title Alternative: The educational policy of the government José Serra (2007-2010) : an analysis of the APEOESP performance
Author: Silva, Juan Carlos da, 1971-
Advisor: Sandoval, Salvador Antonio Mireles, 1946-
Abstract: Resumo: Este trabalho analisa a relação entre a política educacional executada no governo José Serra no Estado de São Paulo, entre os anos de 2007 a 2010, e a atuação do Sindicato dos Professores do Ensino Oficial do Estado de São Paulo (APEOESP). Considerando a política pública como o "Estado em ação", isto é, o Estado como principal responsável por formular e executar as reformas, mas não o único ator a "informar" as diretrizes das políticas, esta investigação, procura analisar mais precisamente: a) qual padrão de política educacional se constituiu nos governos do PSDB, em São Paulo, no período 1995-2010, particularmente, no governo José Serra? b) qual o reflexo deste padrão de política educacional para as condições e organização do trabalho docente na rede estadual paulista? c) Como a APEOESP reagiu a este padrão buscando preservar as condições de trabalho e os direitos dos docentes no setor público? Através da articulação entre teoria e coleta de dados nos boletins sindicais tenta-se aqui demonstrar as motivações das convergências e divergências entre a política educacional do governo José Serra e a atuação sindical da APEOESP.

Abstract: This work examines the relationship between educational policy implemented in government José Serra in the state of São Paulo, between the years 2007 to 2010, and the performance of the Official State Teachers Syndicate of São Paulo (APEOESP). Considering the policy as the "State in action", and the state as primarily actor responsible by the formulation and implementation of educational reforms, but not the single one to "inform" the policy guidelines, this research seeks to analyze more precisely: a) what standard of educational policy was constituted in the governments of the PSDB in São Paulo, in the period 1995-2010, particularly in government José Serra? b) what is the effect of this pattern of educational policy for the teachers condition and organization in a public school? c) How the APEOESP reacted to this standard trying to preserve the working conditions and the rights of teachers in the public sector? Through the articulation between theory and data collection in union bulletins here tries to show the motivations of the convergences and divergences between the educational policy of the government José Serra and syndicate activities.
Subject: Sindicato dos Professores do Ensino Oficial do Estado de São Paulo
Política educacional
Sindicato - Professores - São Paulo (Estado)
Sindicalismo
Neoliberalismo
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

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