Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250800
Type: TESE
Title: Performance, histórias de vida e formação de professores : o teatro-documentário como via
Title Alternative: Performance, autobiographies and teacher training : the documentary theatre as a trial
Author: Costa, Leonardo Pereira da, 1980-
Advisor: Moura, Rogério Adolfo de, 1966-
Abstract: Resumo: Esta dissertação de mestrado é fruto de processos criativos realizados junto a professores de diversas áreas, em duas experiências: uma realizada no ano de 2011 com o corpo docente de uma escola, nas dependências da escola, na cidade de Campinas - SP. Outra na cidade de São Paulo - SP, no ano de 2012, com professores de diversas instituições escolares, nas dependências de um espaço cultural público. Ambas experiências consistiram em processos de criação na perspectiva do teatro - documentário, partindo de elementos das histórias de vida dos professores como disparadores para a ação criativa. Nesse sentido, esta pesquisa procurou identificar categorias de análise na medida em que um processo de criação é, em si, um processo de pesquisa qualitativa. A partir dessas categorias, aponta-se para um caminho de formação de professores por suas histórias de vida e autobiografias, tendo a Performance como um intercampo para produção de conhecimento.

Abstract: This Master thesis is the result of creative processes, along with teachers from different areas, in two experiments: one conducted in 2011 with teachers of a school, on the school dependencies, in the city of Campinas - SP. Another in the city of São Paulo - SP, in 2012, with teachers from various educational institutions, in a public cultural space. Both experiments consisted in creative processes from the perspective of the documentary theater, from elements of the teacher's lives as triggers for creative action. In this sense, this research identify categories of analysis, once a creation process is, itself, a process of qualitative research. From these categories, this work points to a path of teacher training from their life histories and autobiographies, with Performance as an interfield for knowledge production.
Subject: Teatro
Educação
Documentário
Performance (Arte)
Formação de professores
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Costa_LeonardoPereirada_M.pdf5.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.