Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250795
Type: TESE
Title: A utilização de instrumentos tecnológicos no cotidiano escolar : condições, interações, possibilidades e impactos nas relações de ensino
Title Alternative: The usage of technological instruments on school everyday : conditions, interaction, possibilities and impacts at teaching relations
Author: Camargo, Andréia Regina de Oliveira, 1979-
Advisor: Smolka, Ana Luiza Bustamante, 1948-
Abstract: Resumo: A presente pesquisa busca analisar condições, interações e impactos relacionados à integração dos instrumentos tecnológicos nas relações de ensino. A partir de interlocuções estabelecidas entre professores, gestores e alunos no desenvolvimento de um projeto de intervenção no ambiente escolar, procurou-se acompanhar o trabalho dos professores via semanários, sugerir atividades, realizar oficinas, explorando diversas experiências e possibilidades de trabalho com recursos tecnológicos, observando e registrando o desenvolvimento do projeto, que se efetivou em uma vivência participativa. As formas de interação e participação, as atividades significativas, a mediação do professor e da pesquisadora, os resultados e produtos do trabalho realizado, foram discutidos e compartilhados, buscando-se relacionar os pressupostos teóricos da perspectiva Histórico-Cultural assumida e a prática cotidiana dos professores em exercício, que experienciavam as possibilidades de integração das tecnologias no processo de ensino e aprendizagem. Através do desenvolvimento da pesquisa observou-se que a apropriação e a utilização de instrumentos tecnológicos possibilitam o redimensionamento da prática educativa.

Abstract: This dissertation aims to evaluate conditions, interactions and impacts related to the integration of technological devices on teaching processes. Based on interlocution established between professors, managers and students when developing school environment interference projects, this project intended to follow professors work up through seminars, activities and workshops, surveying several experiences and work possibilities with technical resources, pointing project evolution out on a participatory life. The participation and interaction patterns, the relevant activities, the mediation of professor and researchers, the results and products reached were all discussed and shared in order to link theoretical conjectures of historic-cultural perspectives adopted and daily practices of professors when laboring, which have experienced the integration possibilities of technologies on teaching and learning process. Through the research process it was possible to observe how the appropriation and utilization of technological instruments contribute to the redimensioning of educational practice.
Subject: Tecnologia
Ensino
Relações educativas
Integração
Cotidiano escolar
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Camargo_AndreiaReginadeOliveira_M.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.