Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250774
Type: TESE
Title: O processo de constituição do aluno como produtor de textos : o papel da mediação pedagógica
Title Alternative: The process of constitution of the student as a text producer : the role of pedagogical mediation
Author: Rolindo, Adriano Caetano, 1971-
Advisor: Leite, Sergio Antonio da Silva, 1946-
Abstract: Resumo: A presente pesquisa tem como objetivo descrever e analisar práticas pedagógicas cujos impactos positivos promovam o movimento de aproximação dos alunos, de uma turma de primeiro ano do ensino fundamental, com as práticas de escrita. Este trabalho analisa e discute o processo de construção do aluno como produtor de textos, levando-se em conta o papel da mediação pedagógica. Os pressupostos teóricos da pesquisa qualitativa em educação embasam a metodologia desta dissertação, que tem como fonte de dados primários a observação da prática em sala de aula e a coleta de amostras da produção escrita dos alunos. A abordagem histórica cultural na psicologia do desenvolvimento humano, os conceitos de afetividade, alfabetização e letramentos fazem parte do arcabouço teórico deste trabalho. Através da análise preliminar dos dados foram levantados núcleos e subnucleos de significação, que representam as marcas e decisões pedagógicas assumidas pela professora durante o processo de ensino e aprendizagem que promovem o movimento de aproximação entre os sujeitos - alunos - e o objeto - escrita.

Abstract: The present research aims to describe and analyze pedagogical practices which positive impacts promote the approach movement of a group of first grade students with writing practices. This paper analyses and discusses the process of constitution of the student as a text producer, considering primarily the role of the pedagogical mediation. The theoretical assumptions of qualitative research in education supports the methodology of this dissertation, which has as its primary data source the observation of pedagogical practices in the classroom and the collection and analysis of samples of written work of students. The cultural historical approach in psychology of human development, the concepts of affectivity, alphabetization and literacy are part of the theoretical support of this work. Through preliminary analysis of the data, nuclei and sub nuclei of meaning were organized representing the marks and pedagogical decisions taken by the teacher during the teaching and learning process that promotes the approach movement between the subject - the students - and the object - the writing.
Subject: Alfabetização
Afetividade
Letramento
Produção de textos
Mediação pedagógica
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Rolindo_AdrianoCaetano_M.pdf6.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.