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Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: O percurso da educação física no Instituto Federal de Santa Catarina - Campus São José
Title Alternative: The course of physical education at the Federal Institute of St. Catherine - St. Joseph Campus
Author: Cunha, Marcilio Lourenço da, 1962-
Advisor: Adrião, Theresa Maria de Freitas, 1965-
Abstract: Resumo: Este trabalho investiga "o percurso da Educação Física no Instituto Federal de Santa Catarina - Campus São José". Para tanto, recorremos à pesquisa de caráter documental, com vistas a construir informações sobre o campo empírico. Primeiramente, procuramos identificar as alterações no marco legal decorrentes da LDB/96 que incidiram na reorganização dos currículos dos cursos de ensino técnico integrado (com destaques para os Decretos Federais 2.208/1997 e 5.154/2004), indicando como as alterações decorrentes das orientações legais foram incorporadas nos Projetos Pedagógicos e nas matrizes curriculares do IF-SC - Campus de São José. A seguir, apresentamos o processo de descentralização da ETF-SC e a criação do Campus São José. Por fim, descrevemos e analisamos a Educação Física na visão dos educandos, a partir de um questionário aplicado a 61 alunos do curso de Ensino Técnico Integrado ao Ensino Médio nas áreas de Refrigeração e Climatização e de Telecomunicações. Entre os resultados obtidos na pesquisa, destacamos a compreensão de 27,51% dos depoentes quanto à importância lúdica das aulas de Educação Física e também o fato de que 24,86% deles valorizam as possibilidades de desenvolver habilidades esportivas. Esses dados podem indicar que os objetivos propostos para a disciplina têm sido atendidos no contexto considerado.

Abstract: This work investigates "the route of Physical Education at the Federal Institute of Santa Catarina - Campus São José" (IF-SC São José). A documentary research was carried out, in order to gather information on the empirical field. First, we identify changes in the legal devices arising from LDB/96 that influenced on the reorganization of the curricula of integrated technical education (with an emphasis on the Federal Decrees 2.208/1997 and 5.154/2004), indicating how the changes resulting from legal guidelines have been incorporated to the Pedagogical Projects and to the curricular plans of the IF-SC São José. Next, we present and analyze the process of decentralization of ETF-SC and the creation of IF-SC São José. Finally, we describe and analyze Physical Education from the perspective of students, based on a questionnaire applied to 61 students of Integrated Secondary Technical Education, in the areas of Refrigeration and Air Conditioning and Telecommunications. Among the results obtained in this research, we highlight the understanding of 27.51% of the interviewees on the importance of recreational Physical Education classes, and also the fact that 24.86% of the informants value the possibility of developing sports skills. These data may indicate that the objectives proposed for the discipline have been achieved within the context considered.
Subject: Educação física
Ensino médio
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

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